בג"ץ ביטל את חוק הפיקדון; ח"כ כסיף: חוק סדיסטי שהתעלל בעובדים היותר מוחלשים

בג"ץ קיבל אמש (חמישי) בחלקן עתירות שהוגשו נגד "חוק הפיקדון", וקבע כי הוראת החוק המחייבת מבקשי מקלט ופליטים להפקיד כ-20% משכרם כפיקדון, אינה חוקתית והורה על ביטולה.

הפגנה לביטול חוק הפיקדון במרכז תלאביב, יוני 2017 (צילום: א.ס.ף)

השופטים שתמכו בפסילת החוק הם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וג'ורג' קרא, והשופט נעם סולברג התנגד. השופטים קבעו כי רכיב ההפקדה שמגיע משכרו של העובד "פוגע פגיעה ברורה, מוחשית ומשמעותית בזכות לקניין של עובדים אלו שמשכורתם היא לרוב קניינם היחיד והיא לרוב מתחת לשכר המינימום". על פי פסק הדין, על המדינה להחזיר לעובדים בתוך 30 ימים את ההפקדות שמתבססות על הפרשות מתוך שכרם.

לפי החוק, הפיקדון, שיוחזר להם רק במועד עזיבתם את הארץ, הוא בסך 36% מהשכר. הוא מורכב מ-20% שמפקיד העובד ו-16% שמפקיד המעסיק. בג"ץ ביטל את החיוב להפקיד את השכר של העובד, וצמצם את זה רק לחלק שהמעסיק מפריש, שאותו הם יוכלו למשוך כשהם עוזבים. על פי החלטת השופטים, פיקדון שמתבסס רק על רכיב הפרשת המעביד מהשכר.

הארגונים שהגישו את העתירות הם א.ס.ף ארגון סיוע לפליטים, המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח, המרכז לקידום פליטים אפריקאים, רופאים לזכויות אדם ואיגוד המסעדות בישראל. בתגובה להחלטה מסרו הארגונים כי "היום נעשה צדק. בג"ץ החליט לבטל את הוראת החוק. העתירה שהוגשה במרץ 2017 הגיעה לסיומה, לאחר שלוש שנים בהן שילמו מבקשי המקלט מחיר כבד על החוק שדחף אותם לעוני כבד ומחסור. חוק שאיפשר להתעמר במבקשי מקלט, שזכותם לשכר הוגן ולקיום בכבוד נפגעו עמוקות. חוק זה שנולד בחטא ושכל תכליתו להביא לגירושם של אנשים שביקשו מקלט מפני רדיפה, ושתחת חסותו מעסיקים רבים ניכו כספים מעובדיהם אך לא הפקידו אותו עבורם, ובכך ביצעו גניבה יומיומית, נפסל". הארגונים העותרים הוסיפו כי "בימים מורכבים אלו בהם חשיבותם של כספי העובדים אף גדל, פסק דין זה נותן תקווה ומרחיב את הלב ואנו שמחים עבור כל מבקשי המקלט, שיקבלו חזרה את כספם אך יותר מזאת, את ההכרה שנעשה עמם עוול".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) בירך על פסילת החוק ואמר: "חוק הפיקדון הוא חוק סדיסטי שנועד להתעלל באנשים המוחלשים ביותר, שכבר סבלו מעינויים, מרצח בני משפחותיהם וממסע הימלטות קשה, וכעת עובדים יומם וליל כדי להתפרנס ולשרוד. אני מאושר ומברך את קהילת מבקשי המקלט, הפעילות והפעילים שלא חדלו להיאבק לרגע.
בשעה השחורה ביותר של הכנסת והממשלה, היו אלה מבקשי מקלט ואזרחים שהחזיקו יד ביד ולא הסכימו לוותר". יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) בירכה אף היא על ההחלטה: "שחרור כספי הפיקדון הוא ניצחון גדול למבקשי המקלט, לדרום תל אביב, ולמבקשי המקלט. זוהי מכה לממשלה אכזרית שמבקשי המקלט הם רק אחד הקורבנות שלה. הניצחון חשוב עוד יותר לאור המשבר ההומניטרי בו מצויים מבקשי המקלט לאור המגיפה. בשביל החלטות נדירות כאלה אנחנו מגנים על המוסדות הדמוקרטיים".

לדברי ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת) "זו החלטה חשובה של בג״ץ, אשר גם עושה צדק עם מבקשי המקלט וגם נותנת להם אוויר לנשימה בצל המשבר הבריאותי כלכלי והזנחת מוסדות המדינה. והכי חשוב, ההחלטה מגנה עליהם מפני להקת הזאבים מימין שמתחרים ביניהם מי יותר בריון חסר לב". חברת מועצת העיר תל אביב יפו ויו"ר ועד התושבים של שכונת נווה שאנן, שולה קשת, הדגישה כי החלטת בית המשפט בעניין חוק הפיקדון: "החלטת בג"צ לשחרר את כספי הפיקדון של מבקשי המקלט היא המעשה הנכון וההומאני לעשות, קודם כל עבור ציבור מבקשות ומבקשי המקלט, אך גם עבור כל אוכלוסיות דרום תל אביב, שמשבר הקורונה והפגיעה הכלכלית הקשה היתה עשויה לגרום לאסון הומניטארי של ממש באזור". היא הוסיפה כי "מצער שמדינת ישראל לא השכילה לעשות זאת בעצמה, ונזקקה לבג"ץ שייאלץ אותה לעשות זאת".

כנגד הגיב שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' מימינה: "לא יאמן. בג"ץ מסרס שוב ושוב ושוב כל כלי שהמדינה מנסה להשתמש בו כדי לאכוף את מדיניות ההגירה שלה ולשמור על הרוב היהודי והמדינה היהודית. בלי מחסומים, בלי עכבות ובלי לדפוק חשבון. האמת, בממשלה הקרובה הוא יכול להיות רגוע ולהמשיך מהמקפצה. גנץניסנקורן ימשיכו להגיד שזה גשם. עצוב ומתסכל".