בגלל מידע סודי: בג"ץ דחה לאוקטובר דיון בעתירה למתן חיסוני קורונה לפלסטינים

שופטי בג"ץ דחו בארבעה חודשים את הדיון בעתירת רופאים לזכויות אדם הדורשת מישראל לדאוג לחיסוני קורונה עבור האוכלוסייה ברשות הפלסטינית. לאחר דיון סודי שהתקיים השבוע (שני) במעמד נציגי המדינה בלבד, קבעו הנשיאה אסתר חיות והשופטים יצחק עמית ודפנה ברק-ארז המדינה תגיש הודעת עדכון עד ה-3 באוקטובר, תוך מתן אפשרות להגיש חלק ממנה באופן חסוי.

יצוין שהמועד להגשת תשובת המדינה נדחה לבקשת נציגי המדינה מספר פעמים, ובסופו של דבר היא הוגשה ב-9 במאי, בצירוף בקשה לעדכן את בית המשפט ב"פרטים סודיים" מהשיח המתנהל עם הרשות הפלסטינית בנושא החיסונים.

משלוח מזון ותרופות של רופאים לזכויות אדם שנמסרו בשבוע שעבר למערכת הבריאות ברצועת עזה (צילום: רל"א)

 

העתירה הוגשה במארס על ידי רופאים לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט, מרכז אלמזן לזכויות אדם, מרכז גישה, עדאלה ורבנים לזכויות אדם. העותרים ביקשו מבית המשפט כי יורה למדינה לנמק מדוע לא תפעל לאלתר להבטיח אספקת חיסונים נגד קורונה לכלל האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית ורצועת עזה, מדוע לא יפעלו המשיבים על מנת שתינתן גישה אחידה לחיסונים לכל האנשים הנמצאים בשטחים הכבושים או תחת שליטת ישראל, ומדוע לא יועברו עודפי החיסונים שברשות מדינת ישראל לרשות הפלסטינית.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ' (אונ' בן גוריון), שצירף תצהיר מומחה לעתירה, מסר לאתר ההסתדרותי "דבר": "זה מצער שעדיין אין שקיפות לגבי כמות החיסונים שיש לישראל. היה אפשר למצוא מנגנונים להעברת חיסונים גם תוך כדי סיוע מארצות הברית, או מארגון הבריאות העולמי. הפער הגדול בין המדינות הוא מאוד מטריד. אם היה בסדר העדיפות לפתור את הנושא הזה היה אפשר לפתור אותו. מעבר לצורך האנושי להציל חיים, זה גם אינטרס ישראלי לקדם את זה. אני מתבייש כרופא בריאות הציבור שאנחנו נמצאים במצב הזה. דחיית הדיון לאוקטובר זה רחוק ולא סביר."

 

עוד בנושא:

רופאים לזכויות אדם העבירה מזון, תרופות וציוד רפואי לעזה ביותר מ-2 מיליון שקל