בגלל מחאות בולסונרו ביטל ביקור בארה"ב; פעילים השתלטו על שגרירות ונצואלה בוושינגטון

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, ביטל את ביקורו המתוכנן בארצות הברית, שם אמור היה לקבל פרס מלשכת המסחר ארה"בברזיל כך נמסר היום (שבת) מלשכתו של הנשיא. הפגנות המוניות תוכננו נגד בולסונרו, איש ימין קיצוני, במהלך ביקורו בארה"ב והוא אף ספג ביקורת חריפה מצד חברות אמריקניות בשל התבטאויות שנויות במחלוקת שהשמיע בעבר בהן חברת התעופה דלתא, ה"פיננשיאל טיימס" ועוד. הן אף הסירו את תמיכתן כנותנות החסות לאירוע.

המוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע הודיע לפני שלושה שבועות כי לא יארח אירוע לכבוד נשיא ברזיל שהיה אמור להתקיים בין כתליו ב–14 במאי. הכרזת המוזיאון הגיעה יממה אחרי שפורסם כי רבים מתורמיו קראו לביטול האירוע, והביעו סלידה ממתן הבמה לאיש הימין הקיצוני שנודע בהתקפותיו על בני מיעוטים, נשים וחד־מיניים, והצהיר בעברו כי "ניתן לסלוח על השואה".

בעבר הצהיר בולסונרו על תמיכתו והערכתו הגדולה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וכי הוא שואב ממנו השראה. עם היכנסו לתפקיד צייץ ראש הממשלה בינימין נתניהו כי הוא שולח "ברכות לידידי הטוב, נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו. בהצלחה, חברי". לפני הבחירות לכנסת בחודש שעבר, במהלך ביקורו של בולסונרו בישראל, חתמו הוא ונתניהו על שורת הסכמים בתחומי הביטחון, ביטחון הפנים, תעופה, מדע וטכנולוגיה, בריאות וסייבר. בין היתר הודיע משרד החוץ הברזילאי רשמית על פתיחת משרד סחר בירושלים — במקום העברת השגרירות כפי שהבטיח בולסונרו בעת קמפיין הבחירות שלו.

2019-05-04_175125

פעילי שמאל מפגינים נגד ניסיון ההפיכה מול שגרירות ונצואלה בוושינגטון. יצוין שפעילי שמאל הניפו כרזות נגד ההפיכה והמעורבות האמריקאית גם בתוך השגרירות (צילום: פיפלס וורלד)

יצוין שהלילה נעשה ניסיון לפנות פעילי שמאל אמריקאים השוהים זה כמה שבועות בשגרירות ונצואלה בוושינגטון. כמה שכירי חרב בשירות איש הימין חואן גואידו, בתמיכת משטרת בירת ארה"ב והשירות החשאי (המופקד בארה"ב על שמירת השגרירויות), ניסו לגרש את הפעילים ללא תוצאות.

ארה"ב מכירה במחולל ניסיון ההפיכה הצבאית, גואידו, כ"נשיא ונצואלה". עקב כך, כל צוות השגרירות נאלץ לעזוב את הבניין לפני כ-20 יום, בעת שגורש מארה"ב. אך לקראת הגירוש, הדיפלומטים מסרו את מפתחות הבניין לידי פעילים שמאל אנטיאימפריאליסטים אמריקאים לשם שמירת הרכוש וכדי למנוע השתלטותם של גורמים עוינים על השגרירות. מאז שוהים במקום עשרות פעילים והבניין הפך למוקד הפגנות נגד מדיניות ממשל טרמאפ באמריקה הלטינית.