בגלל המחאות וההסתייגויות ההצבעה על חוק הלאום הגזעני תתעכב; נתניהו: 'הוא יעבור השבוע'

הוועדה המשותפת של ועדת הכנסת וועדת חוקה, חוק ומשפט דנה היום (שני) ב"חוק הלאום" הגזעני, לקראת ההצבעה על חוק היסוד מעורר המחלוקת במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. ההצבעה בנוגע להסתייגויות מהחוק תמשיך מחר כאשר ברקע התנגדות החרדים לסעיפים בו. ממשלת הימין מעוניינת שהצבעת הכנסת על החוק תתקיים בימים רביעי וחמישי. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבת סיעת הליכוד ש"חוק הלאום חוק חשוב מאין כמוהו. אז בימים הקרובים נעביר את החוק הזה שהוא מאד חשוב כדי להבטיח את היסוד של הקיום שלנו".

2018-07-16_193604

הבוקר ובתום דיון על סעיף "ההתיישבות היהודית" החדש, החלה הוועדה להצביע על כ-200 בקשות לדיון מחדש (רביזיות) לסעיפי החוק למעט סעיף התיישבות החדש ולמעט סעיף השפה שממנו מסתייגת סיעת יהדות התורה.

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) תקף בדיון בוועדה המיוחדת לחוק הלאום את הנוסח החדש של סעיף ההפרדה הגזעית בישובים, כשאמר כי "לא היה בהיסטוריה של ישראל חוק כזה המעגן במפורש אפליה לאומית". לדבריו, "סעיף 7 המחודש הוא כבר לא 'אפרטהייד ביישני' כמו בחוק של דרום אפריקה שבאופן פורמלי התיר התיישבות נפרדת לכולם, כעת אתם נותנים בצורה מפורשת העדפה להתיישבות של יהודים. זאת תפיסה אנטי שוויונית של עליונות, המעגנת באופן פורמלי וחוקתי שישנם אזרחים סוג ב' בישראל. לא היה עדיין בהיסטוריה החוקתית של מדינת ישראל סעיף כזה מפורש של אפליה מובנית ופורמלית. הסעיף הזה הוא מסוכן, הרסני, יביא להרס החברה ולהוקעה של ישראל כמדינת אפרטהייד".

לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת): "הרוב מתנהג בעריצות שלא ראינו כמותה. נוסח סעיף ההתיישבות הבהיל אותי, כי אם עד עכשיו זה לא היה ערך, לאן נגיע? עוד יוציאו אותנו מהבתים שלנו בשם הערך העליון הזה. אפילו אלו שהתיישבו לפני קום המדינה בכפרים שלהם לא הכירו בהם, אז את מי מסבנים?. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגיש: "אני מקווה שהיועץ המשפטי לממשלה לא יגן על הסעיף החדש. הנוסח הקודם אמר נפרדים אבל שווים ועכשיו אמרתם את הדברים בלי בושה ובלי לעטוף. מה זה התיישבות יהודית במדינה ש-20% מאזרחיה הם ערבים? זה אומר התיישבות בלי ערבים. תקראו את הגדרת האפרטהייד סעיף 7 עונה עליה".

במהלך ההצבעות קיבלה הוועדה את הסתייגותו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שביקש להוסיף את המילה "דתית" בסעיף עקרונות היסוד לפיו "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי בה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית וההיסטורית להגדרה עצמית". אתמול הצביעה הוועדה על הסתייגותו אך בשל טענות להצבעה לא תקינה נערכה הצבעה חוזרת.

בשאלת מחיקת השפה הערבית בשפה רשמית, אמר ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "הסבים שלי עלו לפני 130 שנה לארץ ודווקא עברית שלא הייתה שפת הקודש הייתה לצנינים בעיניהם. סבי וסבתי דיברו ערבית שוטפת והם לא ראו סתירה בין יישוב ארץ ישראל לבין השפה הערבית. הם חיו דלת ליד דלת בשלום וללא שפיכות דמים וזו השאיפה שלנו. הם לא ראו צורך להדגיש את עליונותנו דרך השפה".