באוניברסיטת בן גוריון החליטו להעניק שי לאנשי "אם תרצו" ובכנסת מתנגדים לכך

לפני כשבועיים פורסם בדף הפייסבוק של "אם תרצו" (ר' צילום), כי סטודנט באוניברסיטת בן גוריון המצטרף לפעילות התנועה הפשיסטית יזכה בשתי נקודות זכות בדרכו אל התואר האקדמי הנכסף. יש להבהיר: האוניברסיטה היא המעניקה נקודות זכות עבור עמידה בהצלחה בדרישות הקורסים או, במשורה, בעקבות פעילות חברתיתהתנדבותית. כך שהפרסום נעשה באישורה של הנהלת האוניברסיטה.

"הארץ" דיווח על השערורייה לראשונה, ובעקבות פרסום הידיעה התעורר גל מחאה בקמפוס הדרומי ומחוצה לו. אנשי "אם תרצו" פועלים מזה שנים נגד מרצים בבן גוריון, דורשים את פיטוריהם של אנשי שמאל ואף ניסו, ללא הצלחה, לסגור את המחלקה לפוליטיקה וממשל – בסיועם של פוליטיקאים מן הימין ובעידודה של ממשלת נתניהו.

למחרת הפרסום חתמו יותר מ-240 מרצים במוסד להשכלה גבוהה על עצומה שנשלחה לנשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ' ולרקטור פרופ' חיים היימס. בעצומה נאמר כי "אם תרצו" היא תנועה פוליטית אלימה שפעילותה "כוללת רדיפה של מרצים, הקלטת שיעורים בסתר והקמת אתרי השמצות למרצים". "אנו דורשות ודורשים מהנהלת האוניברסיטה לפעול מיד לביטול האישור שניתן", הדגישו.

תאי הסטודנטים של חד"ש, מרצ, העבודה, כחול לבן ועומדים ביחד שיגרו יחד מסר דומה לראשי המוסד. הפעילים טרם קיבלו מענה לפנייתם.

ארגון התומך בממשלת הימין

ועדת המשנה להשכלה גבוהה בראשות ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) קיימה בשבוע שעבר (25.11) דיון בהחלטת בן גוריון להעניק שתי נקודות זכות אקדמאיות עבור התנדבות ב"אם תרצו".

בפתח הישיבה אמר ח"כ כסיף כי "אם תרצו" דורש את רעתו של החופש האקדמי, והדגיש: "אין אקדמיה ללא מחשבה עצמאית, הטלת ספק במובן מאליו וביקורת עצמית. 'אם תרצו' רודפים מרצים שהם מגדירים כאנשי שמאל, כאשר הם אלה שקובעים מה שמאל ומה לא לפי ההשקפות שלהם. יש להם מלשינון והם מתפרצים לשיעורים של מרצים שלדעתם מוטים שמאלה – ומפוצצים אותם". ח"כ כסיף הדגיש שמדובר בארגון המזוהה עם תנועת הליכוד, וכי הנהלים אוסרים להעניק נקודות זכות למתנדבים בגוף בעל קשר מפלגתי. הוא קרא פסיקה של השופט הנדל ממנה עולה כי הארגון תמך במהלך הבחירות במועמדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אנשי "אם תרצו" לא שלו נציג לישיבה וכך נהג גם המשרד להשכלה גבוהה. חשוב להזכיר כי השר להשכלה גבוהה זאב אלקין הוא תומך ותיק של "אם תרצו" המשתתף בכינוסים השנתיים שמקיים הארגו. "השר להשכלה גבוהה ומים ממלא פיו מים כשהוא מדבר על השכלה גבוהה", הגיב ח"כ כסיף.

היועצת המשפטית של אוניברסיטת בן גוריון, עו"ד תמר מונד, היתממה בישיבה: "לא הייתה לנו כל אינדיקציה ש'אם תרצו' היא תנועה מפלגתית. נבדוק את הציטוט של השופט הנדל". עוד הוסיפה כי המונח "פוליטי" הוא "רחב מאוד וכולל קשת רחבה מאוד, ולכן אוניברסיטת בן גוריון נדרשה לתכלית של החוק ומתוך תפיסת עולם ליברלית בחרה בפרשנות המצרה למונח 'פוליטי'" .

להוציא אותם אל מחוץ לחוק

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת), לשעבר מרצה למשפטים באוניברסיטת חיפה, הדגיש במהלך הישיבה: "אני לא מבין איך האקדמיה יכולה לשתף פעולה עם הפצת שנאה ועם פסילה של האחר. האקדמיה היא מקום של קידום ערכי השוויון, הסובלנות וכיבוד זכויות האחר. אין מקום בשיח הזה לפעילות כה פסולה".

ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש – הרשימה המשותפת) קרא בישיבה להוציא את הארגון אל מחוץ לחוק. לדבריו, "זרעי התנועות הפשיסטיות נזרעו בקרקע מזה זמן רב. כשהייתי סטודנט היה בקמפוס תא של הימין שהתמקד, לרבות באלימות, במטרה אחת – למנוע מהסטודנטים הערבים פעילות באוניברסיטה. כמה מהפעילים של תא זה מככבים היום כשרים בממשלה. אני קורא מכאן: אם יש שר משפטים עם עמוד שדרה אמיתי, עמותה כזאת צריכה להימחק ממרשם העמותות כי היא תנועה גזענית ופשיסטית. תנועות פשיסטיות מסוג זה צריך להוציא אל מחוץ לחוק".

פרופ' אורן יפתחאל, מאוניברסיטת בן גוריון, הוסיף: "הארגון פעל הכי חזק נגד האוניברסיטה שלנו , כולל סחיטה בסגנון המאפיה באמצעות מצלמות נסתרות של הנשיאה לשעבר רבקה כרמי. הם רצו לסגור את המחלקה המצטיינת ביותר בארץ בטיעון פוליטי והסגירה נמנעה ברגע האחרון".

בסיום הדיון המליצה הוועדה לשמור מכל משמר על החופש האקדמי ועל האוטונומיה של המוסדות האקדמיים. כמו כן קראה הוועדה לא לאפשר מתן נקודות זכות עבור התנדבות בתנועת "אם תרצו" בשל קשריה המפלגתיים, ובעיקר בשל פעילותה נגד החופש האקדמי. עוד המליצה הוועדה לאסור על פעילות התנועה בקמפוסים כל עוד זו חותרת תחת החופש האקדמי, מסיתה ומאיימת על מרצים וסטודנטים החולקים על דרכה, ומפיצה שנאה למתנגדיה תוך שימוש באלימות. בנוסף קראה הוועדה לשר המשפטים לבחון את עצם חוקיות קיומה של התנועה הפשיסטית.

נ"ע

עוד בנושא, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 4):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/11/G46_2020.pdf

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"