באוניברסיטאות תל-אביב ובן גוריון ייערכו כינוסים למען חופש הביטוי באמנות ובאקדמיה

" אם עינת ויצמן רוצה להציג את היצירה שלה היא מוזמנת לעשות זאת ברמאללה"כך הצהירה בשבוע שעבר (6.6) שרת התרבות מירי רגב במהלך סיור שקיימה בעיר עכו. רגב השמיעה את קריאתה לסתימת פיות בעקבות הסערה שהתחוללה לאחר שנפסל המופע "אסירי הכיבוש" בבימויה של השחקנית והיוצרת עינת ויצמן, המבוסס על מכתבים וסיפורים של אסירים פלסטינים. בעקבות פסילת ההצגה בידי ראש העיר מהליכוד שמעון לנקרי (מבלי שקרא או ראה את המופע), כל ההרכבים שאמורים היו להופיע בפסטיבל ביטלו את השתתפותם ומנהליו התפטרו.

2017-06-12_205750

הזמרת אמל מורקוס, בין משתתפי הכנס לחופש ביטוי שיתקיים באוניברסיטת תלאביב (צילום: פייסבוק)

ההתערבות הגסה (ואף בלתי חוקית, כפי שקבעה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר) של השרה יחד עם שרים וחברי כנסת נוספים של הימין, מעוררת דאגה גוברת במוסדות להשכלה גבוהה. שני כינוסים יתקיימו באוניברסיטאות תלאביב ובן גוריון בשבועות הקרובים ובמרכזם חופש הביטוי באמנות, בתקשורת ובאקדמיה. יצוין שלא מדובר ביוזמות של מרצים מהשמאל, כפי שנרשמו בשנה האחרונה בכמה קמפוסים. הפעם מדובר בכינוסים הנערכים בחסות ובתמיכה של חוגים ומחלקות שונות באוניברסיטאות. מה שמוכיח שמגמות הפאשיזציה מדאיגות יחידים וקבוצות וגם חלק מהממסדים האקדמיים (לאו דווקא את ראשי האוניברסיטאות העסוקים כעת בהפרדה מגדרית ובעצימת עיניים ל-50 שנות כיבוש).

ביום שני הקרוב, 13 ביוני, החל בשעה 9:00, יתקיים באולם פאסטליכט בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תלאביב, כנס רב משתתפים: "חופש ביטוי באמנות ובאקדמיה – ישראל 2017".

בכנס יתקיימו דיונים שיעסקו בכיבוש, באיומים ובהתנכלויות לחופש הביטוי בישראל, במצבם של האמנים הערביםפלסטינים בישראל, בחופש הביטוי באמנות; בצנזורה, בהדרה ובפעולות התנגדות של נשים יוצרות; במאבק על הזכות והחובה לנקוט עמדה מוסריתפוליטית וההתנכלויות ליוצרי מוסיקה.

רבים ייקחו חלק במושבים הרבים של הכנס וביניהם: הבמאים רם לוי וג'אד נאמן, הזמרת אמל מורקוס, היוצרת עינת ויצמן, המנהל האמנותי של תיאטרון אלמידאן עאמר חליחל, עורך ההוצאה "תשע נשמות", אוריאל קון; במאית הקולנוע מייסלון חמוד, המשורר מרואן מח'ול, המחזאי יהושע סובול, ראש פורום היוצרים הדוקומנטריים, אסנת טרבלסי, הבמאי והשחקן מוחמד בכרי, ועוד.

תחת הכותרת "אקדמיה ותקשורת תחת מצור" יתקיים ביום שלישי, 27 ביוני, במרכז יעקב הרצוג באוניברסיטת בן גוריון החל בשעה 10:15 כנס בהשתתפות יורם מיטל, יו"ר מרכז הרצוג, אוניברסיטת בןגוריון בנגב; עמית שכטר, ראש המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בןגוריון; מיכאל דאלי קרפיני, אוניברסיטת קולומביה; עורך "הארץ" אלוף בן; פובליציסט "הארץ", עבד ל. עזב; מרי תותרי, אוניברסיטת חיפה ומכללת אורנים; דניאל דור, אוניברסיטת תל אביב; וטוד גיטלין, אוניברסיטת קולומביה.

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב