באו"ם קוראים לישראל לבטל את התוכנית להרוס את קהילת ח׳אן אל־אחמר; ח"כ חנין: סיכול השלום

המתאם ההומניטרי, ג׳יימי מקגולדריק, ומנהל פעולות סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר״א), סקוט אנדרסון, הצטרפו בסוף השבוע לקוראים בקהילה הבינלאומית לממשלת ישראל לחדול מתכניותיה לבצע הריסות המוניות והעברה של הקהילה הבדואית פלסטינית ח׳אן אל־אחמר – אבו אל־חילו, הממוקמת בעיבורי ירושלים המזרחית, בגדה המערבית הכבושה.

הקריאה נשמעת לאחר שב־24 במאי דחה בג״ץ עתירה שהקהילה הגישה בניסיון למנוע את ההריסות, ובכך הסתיימו שנים של מאמצים משפטיים ולא נותרה למעשה כל אפשרויות משפטיות להגן על הקהילה. "בדומה לפלסטינים רבים בשטח 'סי', תושבי ח׳אן אל־אחמר – אבו אל־חילו נאבקו שנים כדי לחיות בכבוד ולהגן על ילדיהם, בתיהם וקהילתם", אמר מקגולדריק. "הם נאבקו חרף לחצים אדירים שהופעלו עליהם מדי יום, ומבקשים את תמיכת הקהילה הבינלאומית במאמצים למנוע את הרס בתיהם".

2018-06-04_200515

כנס תמיכה בתושבי ח'אן אלאחמר, 27 באפריל 2018 (צילום: רבנים לזכויות אדם)

כמעט כל המבנים בח׳אן אל־אחמר – אבו אל־חילו עלולים להיהרס בכל רגע על ידי רשויות הכיבוש, כולל בית הספר, שנבנה במקור בתמיכת תורמים. בית הספר משרת כ־170 תלמידים מהקהילה ומארבע קהילות שכנות. על פי התוכנית המוצעת, תועבר הקהילה הכפרית, התלויה למחייתה בגידול צאן, לאתר עירוני, שאינו מתאים לאופני המחייה, התרבות והמסורות הבדואיים ואשר סביר להניח שיעמיק את הצרכים ההומניטריים בקרבה.

"אחרי קרב משפטי שנמשך תשע שנים, קהילת פליטים זו ניצבת בפני הרס בתיה, אובדן מקורות המחיה המסורתיים שלה וסכנה מיידית של העברה בכפייה, אם אכן יבוצעו ההריסות והקהילה תיאלץ לעבור למקום יישוב חדש, מצב שיהווה הפרה חמורה של אמנת ג׳נבה", אמר אנדרסון. "רבים כבר נעקרו מהנגב בעקבות העימות ב־1948; כעת נשקפת להם עקירה זו הפעם השנייה. כפי שראינו בנסיבות דומות בעבר, סביר להניח שהעברתם של בדואים כפריים לסביבה העירונית של אל־ג׳בל מערב, המוצעת על ידי מדינת ישראל, תחולל בקהילה שמות מבחינה חברתית וכלכלית כאחד", חתם את דבריו.

ח׳אן אל־אחמר – אבו אל־חילו היא אחת מ־18 קהילות הממוקמות בתוך שטח המיועד לתוכנית ההתנחלות E1, שנועדה ליצור רצף בנוי בין ההתנחלות מעלה אדומים לירושלים המזרחית, או בקרבתו. השבוע אישרו הרשויות הישראליות תוכנית מתאר לבנייתן של 92 יחידות דיור חדשות ומוסד חינוכי בהתנחלות כפר אדומים, הצמודה לח׳אן אל־אחמר; התנחלות זו עתרה לבג״ץ בבקשה ליישם את צווי ההריסה הקיימים נגד הקהילה.

אף שתושבי ח׳אן אל־אחמר – אבו אל־חילו שוהים באזור מאז גירושם מדרום ישראל בשנות החמישים, הרשויות הישראליות עומדות על כך שהקהילה תעבור לאתר יישוב מחדש שהוקצה לשם כך, המכונה "אל־ג׳בל מערב". זה שנים שהתושבים עומדים על זכותם לחזור לאדמותיהם המקוריות בדרום ישראל, ועד שזה יקרה הם ביקשו תמיכה בינלאומית במאמציהם להישאר במקומם הנוכחי.

יצוין שהמשפט ההומניטרי הבינלאומי דורש מהכוח הכובש להגן על אוכלוסיית השטח הכבוש, להבטיח את שלומה ורווחתה, וכן לכבד את זכויות האדם שלה. כל הרס רכוש על ידי הכוח הכובש אסור בתכלית, אלא אם פעולות צבאיות מחייבות זאת לחלוטין, עובדה שאינה רלבנטית לגדה המערבית שבה, נכון לעכשיו, לא מתרחשים מעשי איבה פעילים. ההרס הנרחב של רכוש הוא הפרה חמורה של אמנת ג׳נבה הרביעית ועלול אף להוות פשע מלחמה. המשפט ההומניטרי הבינלאומי אוסר גם על העברת אוכלוסיית השטח הכבוש בלא הסכמתם האמיתית והמושכלת של בני האדם הנפגעים, יהא המניע אשר יהיה – למעט לשם ביטחון האוכלוסייה או משיקולים צבאיים הכרחיים. הסכמה אינה נחשבת אמיתית בסביבה המאופיינת בשימוש או באיום בשימוש בכוח פיסי, בכפייה, בפחד מפני אלימות או באילוץ. בהיעדר הסכמה כזו, ההעברה נחשבת להעברה בכפייה ומהווה הפרה חמורה של אמנת ג׳נבה הרביעית.

יצוין שבשבוע שעבר הצטרף ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) לאנשי שבט הג'אהלין לארוחת שבירת הצום בכפרם ח'אן אל אחמר. "האווירה החגיגית עשויה לבלבל, היות ואותם ילדים, נשים וגברים צפויים להיעקר מבתיהם בשבועות הקרובים, לאחר שבג"ץ התיר למדינה לגרש אותם, להרוס את בתיהם, ולהרוס את בית הספר האקולוגי שהקימו המשרת את ילדי האזור כולו. הגירוש הזה הוא תקדימי, מקומם ומסוכן, אך הוא בעיקר צבוע.
כמו שכתב השבוע דרור אטקס: מתנחלים מכפר אדומים (בו קיימים 124 צווי הריסה) הם אלה שעתרו להרוס את הכפר הבדואי הסמוך ח'אן אל אחמר. שר הביטחון המתגורר בהתנחלות נוקדים (ובה 150 צווי הריסה) הודיע שבכוונתו להרוס את הכפר. שופט בג"צ נועם סולברג, שגר בהתנחלות אלון שבות (ובה כ-70 צווי הריסה) התיר למדינה להרוס את הכפר".

ח"כ חנין הדגיש ש"בגלי צה"ל נחשפה תכניתם של ראש הממשלה ושרת המשפטים להסדרת התנחלויות שנבנו שלא כחוק, זאת במקביל לחוק ההסדרה שהתקבל לאחרונה, ולאישור שהעניק השבוע המינהל האזרחי לבנייה של כ-300 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות מבודדות, מחוץ לגושי ההתיישבות. כל הפעולות הללו הן חלק ממהלך כולל שתכליתו לספח כמה שיותר משטחי הגדה ולהקשות את חייהם של הפלסטינים.
אבל בכך הם לא פוגעים רק בפלסטינים, הם מסכלים במכוון כל אפשרות לעתיד של שלום וחיים בביטחון לכל אחת ואחד מאיתנו, בו יתקיימו זו לצד זו מדינה ישראלית ומדינה פלסטינית".