אשתקד אושרו 82% מהבקשות לפיטורי עובדות בהריון או טיפולי פוריות

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) קיבלה אתמול (שני) את הדיווח השנתי ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים על פיטורי עובדות בהריון ובטיפולי פוריות וכן על היבטים של אכיפה פלילית ומנהלית בנושא לשנת 2016. ח"כ תומא-סלימאן פתחה ואמרה: ״כאשר ישנה הדרדרות במצב כלכלי, נשים הן הראשונות להיפגע. התפיסה הכלכלית כיום היא שהכנסתה של אישה היא משנית למשפחה ולכן הפגיעה בפרנסתה קלה יותר. אבל המציאות מעידה כי ישנן משפחות עם שתי משכורות שנמצאות במצב של עוני. אי-אפשר לפתח תרבות שמעודדות הורות, לידות ומשפחות מורחבות ומצד שני להעניש את האישה על עצם היותה בהריון או בטיפולי פוריות״.  מהדיון עולה כי אשתקד אושרו 82% מהבקשות לפיטורי עובדות בהריון או טיפולי פוריות.

2017-02-21_194251

לדברי מנהלת מנהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה, יפה סולימני: ״נשים בכלל, ואלו בהריון בפרט, הן אוכלוסייה שנדרשת להגנה. לכן אנחנו משתדלים לתת את השירות המהיר, היעיל והאיכותי ביותר בנושא. כל תהליך נעשה מול עובדת ומעסיק, כשחשוב לנו לראות את העובדת וקשייה מול עינינו״.

שרית יהודאי, מנהלת תחום חוק עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה הוסיפה ש״בשנת 2016 הייתה עלייה של 12% במספר הפניות שהתקבלו לפיטורי נשים בתקופה המוגנת – לדעתנו בשל מודעות רבה יותר של מעסיקים. רוב ההיתרים לפיטורים ניתנו למעסיקים בשל עילה כלכלית, כלומר בגין סגירה או צמצום של העסק ובשל כך צורך לפטר את העובדת. אנו בודקים את מצבו הכלכלי של העסק, מצליבים מידע, בוחנים חלופות ורק אז מאשרים. נתון חשוב נוסף הינו כי רוב העובדות המפוטרות הינן מתחום שירות הלקוחות והאדמיניסטרציה וכן מתחום ההוראה שאינו תחת משרד החינוך״.

יו״ר הוועדה שאלה מהי ההכשרה הניתנת לחוקרות הבודקות עילות סגירה בשל בעיות כלכליות והאם ישנו נוהל בדיקה סדור, וסולימני השיבה ״כיום אם יש אישור רואה חשבון על סגירת עסק והעובדת מאשרת כי כולם אכן מפוטרים אין לנו מה לעשות. במקרים מסובכים יותר יש לנו יחידה כלכלית שניתן להתייעץ איתה, עם זאת אנו לוקחים את המלצת היו"ר ונרחיב את הכשרת החוקרות לקרוא נכון מפה כלכלית של עסק וכיצד לנתח היקף בעיות כלכליות״. מנהל אגף האכיפה במשרד העבודה והרווחה טען ש״כאשר מתקבלת פניה אנו רוצים לתת לה מענה מידי, לכן מיד שולחים מכתב למעסיק על חשד פיטורים בתקופה מוגנת ונותנים לו הזדמנות לתיקון. כאשר פנייתנו לא נענית, אנו עוברים לאכיפה והליכי חקירה אשר בסיומם עלול המעסיק להיענש בסנקציה, אך העובדת אינה בהכרח מקבלת את המענה ומוחזרת לעבודה. בשנת 2016 הייתה ירידה בפתיחת תיקי אכיפה וכן במתן עיצומים כספיים למעסיקים, כיוון שמעסיקים יותר משתפים פעולה ועונים לפניות שלנו״. יו״ר הוועדה שאלה: ״לטענתכם ישנה ירידה בשל עלייה במודעות, האם אתם יוזמים פעולות אכיפה והסברה יזומה?״.
על כך השיבה סולימני: ״הוצאנו חוברות לנשים בהריון והפצנו אותם בערבית ובעברית בבתי חולים וטיפות חלב. בנוסף יש לנו אפליקציה חינמית שמתעדכנת עם שינויי החוק, פרסומים בפייסבוק, הרצאות בקרב מעסיקים וכאשר אתר זכויות עובדים יעלה בערבית, אף נצא בקמפיין פרסומי״. יו״ר הוועדה סיכמה את הדיון וביקשה כי החל מהשנה יורחב באופן הקבוע הדיווח המוגש לוועדה, כך שיכלול גם פילוחים לגבי ההשפעה על אוכלוסיות חלשות יחסית, כמו ערבים וחרדים, פירוט הסיבות למתן היתרי פיטורין מעילה כלכלית, פירוט הסיבות למתן היתרים במקצועות הבולטים באותה שנה, וכן דיווח על ההכשרות הניתנות לחוקרות, בדגש על הבנתן הכלכלית. סולימני הסכימה לכל השינויים שהציעה יו"ר הוועדה ואמרה כי ייכנסו לניתוח השוטף אותו הם מבצעים.