ארצות הברית תצביע באו"ם נגד גינוי לנאצים; איך תצביע ישראל?

בהצבעה השנתית על ההחלטה להיאבק במי שמהללים את הנאציזם, ארה"ב מתכוונת להצביע נגד. בממשל מסבירים שהרצון "להגן על חופש הביטוי" אינו מאפשר לוושינגטון לתמוך בה. כך מסר הבוקר (חמישי) העיתון הצרפתי "הומניטה".

2017-11-16_191107

צעדה ניאונאצית בארה"ב (צילום: הומניטה)

את הצעת ההחלטה הגישה רוסיה, ומדינות האו"ם נקראות בה לאסור השמעת נאומי תמיכה בנאצים ולמנוע פעילות של ארגונים ניאונאציים בשטחן. הן נקראות גם להטיל הגבלות נוספות על חופש הביטוי ועל חופש ההתכנסות של נאצים וגזענים.

יצוין שארה"ב מצביעה נגד ההחלטה הזו מדי שנה, והיא רק אחת ממדינות מעטות מאוד המצביעות נגדה. מדינות האיחוד האירופי ומדינות אחרות נוהגות להימנע בהצבעה. ההחלטה תמיד מאושרת ברוב גדול, אבל השנה הצבעה של ארה"ב נגד ההחלטה צפויה לעורר הדים גדולים יותר, משום שזו הפעם הראשונה שההצבעה נערכת מאז שדונלד טראמפ התמנה לנשיא ארה"ב.

טראמפ מכחיש בתוקף שיש לו קשרים כלשהם לגזענים המאמינים בעליונות האדם הלבן, אבל התבטאויות שנויות במחלוקת שלו כגון האשמת שני הצדדים באלימות סביב ההפגנות הגזעניות בווירג'יניה באוגוסט עוררו ביקורת של מתנגדיו. הם טוענים כי הוא אינו פועל נגד ניאונאצים, הנמנים עם תומכיו, באופן תקיף מספיק.

סערה דומה התעוררה בחודש שעבר סביב ממשל טראמפ כשארה"ב הצביעה נגד הצעת החלטה של מועצת זכויות האדם של האו"ם המגנה גזירת עונש מוות על מי שהורשעו בהומוסקסואליות. בממשל האמריקני הסבירו כי ארה"ב אינה יכולה להצביע בעד ההחלטה, משום שהיא "כוללת גינוי רחב יותר לעונש המוות". בארה"ב קיים עונש מוות בגין עבירות רבות ולטענתה היא אינה יכולה להרשות לעצמה לתמוך בהחלטה.

ישראל הצביעה בעבר בעד הצעת ההחלטה, אבל וושינגטון ניסתה להפעיל עליה לחץ להצביע השנה נגד ההחלטה – או לפחות להימנע. סוכנות הידיעות איפי דיווחה כי עדיין לא ידוע כיצד ישראל תצביע השנה.