ארצות הברית הסירה את קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור

ארצות הברית הסירה אתמול (שישי) באופן רשמי את קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור – כך הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הודיע באפריל האחרון לקונגרס האמריקני כי בכוונתו להוציא את קובה מהרשימה, לאחר 33 שנים שבהן הופיעה בה. בכך למעשה מוסר המכשול העיקרי שעמד בפני חידוש היחסים הדיפלומטיים בין ארצות הברית לאי הסוציאליסטי, אחרי יותר מחמישים שנה. על כך מסרה הבוקר רשת הטלוויזיה "טלסור".

2015-05-30_161223

מזכיר המדינה ג'ון קרי ביטל את הסיווג של קובה כנותנת חסות לטרור בסוף תקופת ההתראה המוקדמת בת 45 הימים שקיבל הקונגרס, שהחלה ב-14 באפריל, כאשר אובמה הודיע על כוונתו להסיר את קובה מהרשימה. המהלך "משקף את הערכתנו כי קובה עומדת בקריטריונים החוקיים לביטול הסיווג," אמר ג'ף רת'ק, דובר מחלקת המדינה, בהצהרה. "אמנם יש לארצות הברית חששות משמעותיים וחילוקי דעות עם מגוון רחב של פעולות וקווי מדיניות של קובה, אך אלה מתקיימים מחוץ לטווח הקריטריונים הרלוונטיים לביטול הסיווג של מדינה תומכת טרור"

הפעולה האחרונה באה עלרקע סימנים של קושי במשא והמתן בין הנציגים האמריקנים והקובניים להביא לנרמול ההיסטורי שאובמה הודיע עליו ​​בחודש דצמבר. למרות אופטימיות נרחבת, הפקידים נכשלו בשבוע שעבר להגיע להסדר על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים ופתיחת שגרירויות בבירות של שתי המדינות. יחד עם זאת ממשלת קובה ברכה הבוקר על הצעד שננקט על ידי הממשל האמריקאי. הקובנים ראו בהכנסת מדינתם לרשימה, בתוקף משנת 1982, כפגם לתדמיתה ומכשול מעשי שהקשה על הסרת החרם האמריקאי על קובה.