ארה"ב מאיימת בפלישה צבאית והטילה סנקציות על ונצואלה; מדורו: טראמפ אחראי לדם שיישפך

ג'ון בולטון, היועץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לביטחון לאומי, הגיע אתמול (שני) לבית הלבן ומסר תדריך לכתבים על היחסים עם ונצואלה. בולטון הודיע על הטלת סנקציות כלכליות נוספות – ביניהן נגד תעשיית הנפט של ונצואלה. זהו צעד נוסף של ארה"ב בניסיון להדיח את הנשיא הנבחר ניקולס מדורו ולהשליט על המדינה נשיא שתרשת את האינטרסים שלה. כך מסרה היום סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

בולטון ושר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין הודיעו אתמול על הטלת סנקציות על חברת הנפט הלאומית של ונצואלה. בולטון הדגיש כי "מדובר באינטרס לאומי של ארצות הברית", ומנוצ'ין הוסיף כי נכסים בסך שבע מיליארד דולר ששייכים לוונצואלה יוקפאו, ויועמדו לרשות מנהיג האופוזיציה במקרה של חילופי שלטון. טראמפ תקף את מדורו במכתב לקונגרס שבו הסביר את צעדיו, ואמר כי מעשיו מהווים תמיכה בחואן גואיידו, שהכריז על עצמו בשבוע שעבר כנשיא הזמני של המדינה ואשר זכה להכרה מצד ארה"ב, קנדה ומספר מצומצם של מדינות קפיטליסטיות במערב.

2019-01-29_210336

הפגנה של תושבים באחד מפרברי קראקס: "מדורו – הנשיא היחידי" (צילום: פרנסה לטינה)

 

כשנשאל בולטון על תגובה אמריקנית למצב בוונצואלה, אחרי שארה"ב הכירה במנהיג האופוזיציה הימנית כנשיא הזמני, הוא אמר שכפי טראמפ הבהיר – "כל האופציות נמצאות על השולחן". יצוין הצלמים בחדר התדריכים בבית הלבן הבחינו שבולטון הגיע לחדר עם פנקס שבו כתוב: "5,000 חיילים לקולומביה". כמו כן, הסנאטור הרפובליקני מדרום קרוליינה ויו"ר ועדת המשפט של הסנאט, לינדזי גרהאם התראיין אתמול לאתר האינטרנט אקסיוס וחשף כי "הנשיא טראמפ הרהר עמי כבר לפני שבועיים באפשרות של פעולה צבאית נגד ונצואלה". אחרי שנבחר לנשיא אמר טראמפ שהוא לא פוסל התערבות צבאית בוונצואלה נגד הממשלה הסוציאליסטית. על איומי ארה"ב לשגר את חייליה, הגיב אמש הנשיא מדורו ואמר "נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא האחראי לדם שיישפך על אדמת ונצואלה".

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר הבוקר כי הסנקציות שארצות הברית הטילה על חברת הנפט הלאומית של ונצואלה אינן חוקיות, ורוסיה תנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להגן ולתמוך בממשל נשיא ונצואלה ניקולס מדורו. לדברי לברוב, הסנקציות האמריקניות נבעו מניסיונה של ארצות הברית להחרים נכסים של ונצואלה ולהשתלט על אוצרות הטבע של המדינה הדרום-אמריקאית.