ארדואן נבחר לנשיא טורקיה; מפלגת העמים הדמוקרטית – הכוח שהכי גדל בפרלמנט

לאחר ספירת כל הקולות בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) בטורקיה, ועדת הבחירות בטורקיה הכריזה על נצחונו של מהניג המפלגה האסלאמית הניאולילברית רג'פ טייפ ארדואן שזכה בכ-52 אחוז מקולות הבחירות. הוא יהיה הנשיא הבא של טורקיה עד שנת 2022, מבלי שייאלץ להתמודד בסיבוב השני.

2018-06-25_194749

הודעות בטוויטר של מנהיג השמאל דמירטאש היושב בכלא ובהן ברכות על הישג מפלגתו

מתוצאות הבחירות עולה כי טורקיה תהפוך למדינה אוטוריטרית תחת שלטון של נשיא שמרן וימני שאינו מכיר במגבלות הכוח הפוליטי. סמכויותיו על פי תיקוני החוקה שאושרו אשתקד במשאל עם ושאותם יוכל ליישם מעתה, יעניקו לו כוח חסר תקדים כמו מינוי ממשלה (משרת ראש הממשלה תבוטל), פיזור הפרלמנט כמעט ללא הגבלה והתערבות במדיניות הבנק המרכזי

בנוסף, הוא יוכל לבחור חברי פרלמנט מטעם מפלגתו, שכן לראשונה יוכל הנשיא להיות גם חבר מפלגה וממילא גם ראשה, תפקיד שמעניק לו סמכויות בלתי מוגבלות בניהול הגוש הפרלמנטרי שלו. ארדואן יזכה בחסינות כמעט מוחלטת מפני העמדה לדין ועל פי החוקה המתוקנת תהליך הדחתו מכל סיבה שהיא יהיה כמעט בלתי אפשרי. יחד עם זאת, מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן נחלשה לעומת הבחירות ביוני 2015 ואיבדה 24 מהמושבים שהיו לה בפרלמנט היוצא.

המפלגה הרפובליקאית, מפלגת האופוזיציה הגדולה, הגדילה את כוחה בפרלמנט ב-12 מושבים ומעתה בסיעה יהיו 146 חברים. אולם ההישג הגדול שלה טמון בתמיכה לה זכה מועמדה לנשיאות, מוהרם אינג'ה שהשיג יותר מ–31% מהקולות. זהו ניצחון אישי חשוב שמעמיד את אינג'ה כמתחרה בעל משקל בבחירות הבאות ב–2022. התמיכה שגרף בתוך פרק זמן קצר יחסית, עשויה להעיד על כך שהציבור אינו שבוי עוד בתפיסה הגורפת שלפיה אין לארדואן מתחרה ראוי. אם יצליח אינג'ה לשקם את דימויה של המפלגה הרפובליקאית, לשכנע את הציבור ובמיוחד את הדור הצעיר שזו איננה מפלגה של אליטות ישנות ומושחתות, אם יצרף כוחות חדשים ואולי יאחד שורות עם מפלגות קטנות אחרות שעצם התמודדותן כרסם בתמיכה בה זכתה מפלגתו, הוא עשוי אפילו לכבוש את הפרלמנט שייבחר בעוד ארבע שנים.

אך הסיעה שהגדילה את כוחה בפרלמנט בצורה המשכנעת ביותר שייכת ל"מפלגת העמים הדמוקרטית" השמאלית שבהנהגת האסיר הפוליטי סלאהטין דמירטאש. חרף העובדה שניהל את התמודדותו לנשיאות מהכלא, זכה דמירטאש ביותר מ-8% מהקולות ומפלגתו חצתה את אחוז החסימה (10% מקולות הבוחרים!) והשיגה יותר מ-11% – למורת רוחו של ארדואן, שנלחם במפלגה ובהנהגתה עד חורמה.

הסיעה של מפלגת השמאל שבסיס כוחה היא הקהילה הכורדית תמנה עתה 67 חברים (גידול של שמונה מושבים לעומת הפרלמנט היוצא) וכך היא הופכת לסיעה השלישית. רוב כוחה האלקטוראלי שהמפלגה הוא בערים הגדולות, בקרב עובדים וצעירים, ובאזורים הכורדיים. במסע הבחירות הנוכחי טרח אינג'ה לבקר את דמירטאש בכלא כדי להפגין את רצונו לאחד כוחות עמו. במדינה שבה הנשיא הימיני הצליח למסגר את הכורדים כ"אוכלוסייה טרוריסטית" ולהגדיר את כל מי שמתייצב לצדם כבוגד, זהו צעד אמיץ מצד מנהיג אופוזיציה שמוכן להתעמת עם הנשיא בנושא שעלול לפגוע בו פוליטית.

עוד על הבחירות בטורקיה, כולל ריאיון עם דמירטאש, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/06/G24_2018.pdf