ארגוני שלום ולמען זכויות אדם קוראים לממשלה לפתוח את המעבר לעזה

ארגוני שלום ולמען זכויות אדם קוראים לממשלה לפתוח את מעבר כרם שלום. הקריאה פורסמו הארגונים לפני ימים בעקבות הודעת שר הביטחון אביגדור ליברמן על עצירה מלאה של העברת דלקים לרצועת עזה דרך ישראל ועל צמצום מרחב הדיג מול חופי עזה לשלושה מייל ימי בלבד. לדברי הארגונים "זהו צעד מסוכן אף יותר מהצעדים שבהם נקטה ממשלת ישראל בשבוע שעבר, עת הודיעה על צמצום הסחורות הנכנסות דרך מעבר הסחורות המרכזי לרצועה, כרם שלום, לכדי מינימום הומניטרי של מזון ותרופות, ועל חסימה מלאה של כלל הסחורה היוצאת."

2018-07-21_163526

מעבר כרם שלום כפי שצולם ביום חמישי שעבר (צילום: גישה)

ישראל מנמקת את הצעדים האלה נגד תושבי הרצועה כתגובה לתופעת עפיפוני התבערה, שפוגעים קשות בשדות חקלאיים ובחורש בדרום ישראל. "הפגיעה הקשה בשדות מעובדים ובצמחייה היא חמורה, אך התגובה אליה לא יכולה להיות פגיעה מכוונת בחפים מפשע. סגירת מעבר הסחורות המרכזי, צינור החיים הכמעט בלעדי של שני מיליון בני אדם, כמחציתם ילדים, היא מהלך של ענישה קולקטיבית, שהוא בלתי חוקי ושאינו מוסרי", נמסר עוד.

לדברי הארגונים "נתוני הפתיחה בעזה ידועים לכל – תנאי חיים קשים מנשוא, כלכלה במשבר חמור, אחוזי אבטלה קיצוניים – ועם זאת, בוחרת ישראל לנקוט בצעד פרוע, שתוצאותיו עשויות להיות הרות אסון לאזור כולו. עוד קודם להקצנה זו במדיניות, נגרמים נזקים כבדים למגזר היצרני כתוצאה מעצירת השיווק והייצוא ומניעת כניסה של חומרי גלם. מכיוון שאספקת רשת החשמל היום היא ארבע שעות רצופות שאחריהן 16 שעות נתק, כבר כעת העומס על גנרטורים עצום. מחסור בדלקים יעצור את השימוש בהם, בבתים פרטיים, בעסקים וגם בשירותים חיוניים לציבור. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לבטל לאלתר את הסנקציות כנגד תושבי רצועת עזה, לחדול מיד מהענישה הקולקטיבית של האוכלוסייה האזרחית. השליטה המהותית של ישראל על חיי היומיום ברצועה מטילה עליה אחריות לדאוג לקידום חיים תקינים לתושבי רצועת עזה". בין הארגונים החתומים על ההודעה: קול אחר, גישה, רופאים לזכויות אדם, מחסוםוואצ', זזיםקהילה פועלת, יש דין, עקבות, עדאלה, אמנסטי, עיר עמים, רבנים לזכויות אדם והמוקד להגנת הפרט.