ארגוני עובדים ושחקנים: המתווה להחזרת אירועי התרבות אינו מספק

מתווה להחזרת הופעות ואירועי התרבות סוכם אמש (רביעי) בהשתתפות נציגי עולם התרבות ונציגיה הבכירים של ממשלת הימין: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, ושר התרבות והספורט חילי טרופר. זאת, בעקבות הפגנת האלפים שנערכה ביום שני האחרון מול משרד האוצר בירושלים על פי הסיכום בין הגופים, אירועים שימנו משתתפים מעל 250 ועד 500 איש יאושרו בכפוף לאישור מנכ"ל משרד התרבות והספורט. אך עובדי הקולנוע והטלוויזיה, יצאו היום בקריאה נגד מתווה התרבות שסוכם וזועקים "הגענו לפת לחם".

מפגינות בעצרת המחאה של עולם התרבות שנערכה ביום שני האחרון בירושלים (צילום: שח"ם)

איתמר אביטן, מנכ"ל אקטאיגוד עובדי הקולנוע, הטלוויזיה והבמה, מסר: "עובדי הבמה והסט מגיעים בימים אלה לפת לחם. אני מתריע עכשיו – לאנשים אין ממה לחיות. אף עובד לא קיבל משכורות או מענק בראשון ביוני על חודש מאי וגם לא יקבלו משכורת או מענק ב-1 ביולי על חודש יוני. אנחנו דורשים להיפגש בדחיפות עם שרי האוצר והתרבות לפני שיהיה מאוחר מידי". עוד הסביר אביטן, "מתווה התרבות שאושר ממשיך להפקיר את העובדים, שבלעדיהם אין תרבות, ללא עבודה וללא מענק. החזרה החלקית תשאיר מאות עובדים בבית בלי משכורות ובלי מענה מהממשלה. שהשרים יסתכלו בעיניים של אנשי הסאונד ועובדי הבמה שכבר אין להם איך לשלם שכירות. השארתם אותם בלי עבודה ובלי מענקי מחיה בסיסיים".

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם – ארגון השחקנים בישראל, אף הוא התייחס בשיחה ששודרה בערוץ הכנסת על המתווה של החזרה לשגרה של עולם התרבות. "המתווה הוא התקדמות משמעותית – הוא מאפשר להתחיל להחזיר את עולם התרבות, התיאטרון והמופעים לעבודה. יחד עם מתווה הסיוע של 200 מיליון שקלים למוסדות התרבות המתוקצבים – זה גם יאפשר להחזיר את האומנים ופועלי התרבות לעבודה. אך יש עוד צעדים רבים ומשלימים שיש לעשות יש עוד דרך ארוכה לשיקום עולם התרבות, ואנו לא ננוח עד שנגשים את המטרות שהצבנו לנו".