ארגוני זכויות אדם קוראים לעצור את ריסוס חומרי ההדברה מעל רצועת עזה

ארגוני זכויות האדם ישראלים ופלסטינים: מרכז אל מיזאן בעזה, גישה – המרכז לשמירה על הזכות לנוע, ועדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראלפנו ביום שני במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקידו כשר הביטחון, הפרקליט הצבאי הראשי עו”ד שרון אפק, והיועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט, בדרישה דחופה להימנע מריסוס חומרי הדברה מהאוויר בתוך רצועת עזה ובסמוך לשטחיה, פעולה הגורמת לפגיעה קשה ביבולים חקלאיים ומסכנת את בריאות תושבי הרצועה.

2019-01-11_170650

חקלאי ברצועת עזה שגידוליו נפגעו מריסוס חומרים קוטלי עשבים על ידי הצבא (צילום: גישה)

על פי עדויות תושבים ברצועת עזה, בתחילת דצמבר ביצע הצבא טיסות ריסוס חומרים קוטלי עשבים בתוך שטחי רצועת עזה ובסמוך לגדר המפרידה בין ישראל לרצועה. כתוצאה, נגרמו נזקים למגוון גידולים בשדות הסמוכים לגדר בתוך שטח הרצועה. בדצמבר 2015  אישר הצבא שהוא מבצע ריסוס של קוטלי עשבים באמצעות מטוסים סמוך לגדר במטרה לחשוף את הקרקע. על פי עדויות חקלאים וארגונים מקומיים ברצועה, ריסוסים אלה מתבצעים מאז 2014. ביוני 2016 פנו הארגונים בשם שמונה חקלאים תושבי רצועת עזה ששטחיהם נפגעו ודרשו להפסיק את הריסוסים ולפצות את החקלאים בגין הנזקים שנגרמו להם, אך הצבא סירב.

בניגוד לעמדתה הרשמית של ישראל, לפיה הצבא מבצע את הריסוסים אך ורק מעל שטחי ישראל, חקלאים במקום מעידים כי מטוסי הריסוס מרססים בתוך שטחי הרצועה. עוד נכתב כי גם אם הריסוס אכן מתבצע אך ורק בתוך שטחי ישראל, חומרי הריסוס זולגים אל תוך הרצועה.

מתשובת משרד הביטחון לעתירת חופש מידע שהוגשה ב-2016 על ידי גישה עלה כי חומר הריסוס שבו נעשה שימוש כולל גלייפוסט. חומר זה הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן ומדינות רבות בעולם אוסרות על השימוש בו. קיימות הוראות רבות בעניין השימוש בחומר זה שאוסרות באופן מוחלט על ריסוסו מן האוויר, שכן מדובר בחומר שנושא סיכונים בריאותיים גבוהים. עוד מוזכרת במכתב החלטה של בג"ץ מ-2007 בעתירה נגד מנהל מקרקעי ישראל, שהורה לרסס שדות מעובדים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, בתואנה שהשדות אינם בבעלות שוכני האזור. בעניין זה, בית המשפט קבע שמאחר שהריסוס מסוכן לחייהם ולבריאותם של אנשים, יבולים ובעלי החיים באזור, הוא איננו חוקי.

בסיכום מכתבם דורשים הארגונים "להימנע מביצוע פעולות ריסוס כלשהן באזור רצועת עזה; וכן לנקוט באמצעים מידתיים אחרים, בתוך שטחי מדינת ישראל בלבד אשר אינם פוגעים בחקלאים ברצועת עזה, ביבוליהם ומסכנים את בריאותם".