ארגוני זכויות אדם עתרו נגד השר אוחנה בגלל סירובו לחסן את האסירים

חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו הבוקר (ראשון) לבג"ץ נגד סירובו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, לחסן אסירים נגד נגיף הקורונה, בניגוד להנחיות משרד הבריאות ובניגוד להנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. בעתירה דרשו הארגונים לחסן את כלל האסירים, בדגש על בני 60 פלוס ובקבוצות סיכון. בנוסף, העתירה דורשת למנוע משב"ס לתעדף מתן חיסונים לסגל בתי הכלא על פני האסירים.

ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה: "האחריות על בריאותם של כלואים צריכה להיות של מומחים בתחום. עיכוב חיסונם עד כה מדגים את הדבר באופן הברור ביותר, יש לזכור שהחלטות גרועות בנוגע לבריאותם קורות על בסיס יומיומי ונושא החיסונים כלל אינו יוצא דופן. יש לפעול מיידית להעברת האחריות לבריאותם של כלואים לגורם מקצועי".

יצוין שגם איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית דורש לחסן את כל האסירים נגד הקורונה. האיגוד מתנגד לעמדתו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שמנוע את זכותם של אסירים לחיסון נגד קורונה, כולל אסירים מעל גיל 60 ובסיכון גבוה לתמותה. "עמדת ארגוני בריאות בעולם ובישראל היא להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה. בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה", נאמר בהודעה שפורסמה בסוף השבוע.

לדברי רופאי בריאות הציבור "זאת אוכלוסייה אשר קיימת גם לה הזכות לבריאות כזכות אדם בסיסית. יש חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים. עמדת השר לביטחון פנים מנוגדת להנחיות הבריאות ומסכנת חיי אדם. בנוסף, מכתב השר מהווה חציית קו אדום בהשתלחות ברופא בריאות הציבור שממלא את חובתו המקצועית". על כך הוסיף ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה משותפת): "השר אוחנה מנסה למנוע חיסונים מאסירים כדי לקבל מחיאות כפיים מהימין הקיצוני שרוצה לראות פלסטינים מתים בכלא. כבר לפני שבועיים כתבתי לו: זה לא חוקי, ואל תעשו זאת. כשראש ממשלתו ישב בכלא, אני מבטיח להגן גם על זכויות האדם שלו".

כאמור, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע לשר אוחנה כי החלטתו שלא לחסן את האסירים ניתנה שלא בסמכות. בחוות דעת שנכתבה והועברה לאוחנה על ידי המשנה ליועץ, עו"ד עמית מררי, מתבקש אוחנה לפעול ללא דיחוי לחיסון האסירים על פי אמות המידה הנהוגות לגבי כל האוכלוסייה". בתחילת השבוע שעבר פנה אוחנה לשירות בתי הסוהר בדרישה שלא לחסן אסירים בניגוד להנחיית משרד הבריאות ולפיה יש לחסן אסירים בגל החיסונים השני, במקביל לאנשי שירות בתי הסוהר.

לעיון בעתירת הארגונים