ארגוני זכויות אדם לממשלה: עבודת ארגוני סיוע ברצועת עזה קריטית

ברצועת עזה חיים 1.8 מיליון בני אדם. אחרי כמעט עשר שנות מצור וסבבים חוזרים של הפצצות, המצב הכלכלי ברצועה על סף קריסה: אחוזי אבטלה מהגבוהים בעולם, תשתיות חרבות, מים מזוהמים ועוני נרחב. "מול מציאות זו פועלים מזה שנים, בתנאים קשים ביותר ובמסירות יוצאת דופן, ארגוני סיוע בינלאומיים. במקום בו ישראל כופה על תושבי הרצועה חיים של עוני ובידוד, פעילותם של הארגונים ההומניטאריים חיונית: כ-70% מתושבי הרצועה תלויים בסיוע הומניטארי". כך כתבו בגילוי דעת שפורסם אמש (שלישי) שורה ארוכה של ארגוני זכויות אדם ישראליים; ביניהם: האגודה לזכויות האזרח בישראל, אמנסטי אינטרנשיונל – סניף ישראל, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, בצלם, גישה, הוועד נגד עינויים, המוקד להגנת הפרט, חקל –ברית להגנה על זכויות אדם (בהקמה), יש דין – מתנדבים לזכויות אדם, עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עקבות – המכון לחקר הסכסוך הישראליפלסטיני, קואליציית נשים לשלום, הקרן למגיני זכויות אדם, ופאים לזכויות אדם, שוברים שתיקה שומרי משפט ורבנים למען זכויות האדם.

2016-08-24_184825

מיצג מחאה של ארגון הסיוע הבריטי "אוקספם" במרכז לונדון בדרישה להסיר את הסגר מעל רצועת עזה (צילום: אוקספם)

עוד ציינו הארגונים שהרשויות הישראליות הגישו לאחרונה כתבי אישום נגד שני עובדים בארגוני סיוע בינלאומיים ברצועה. "על בסיס כתבי אישום אלו יצאו רשויות המדינה בהאשמות גורפות, מרחיקות לכת וחסרות אחריות, כאילו כלל הפעילות ההומניטארית ברצועה קשורה לחמאס ומשרתת אותו. שימוש בכספים שנועדו לסיוע הומניטרי לשם תמיכה באלימות הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק. גם אם תוכח אשמתם של שני הנאשמים – ובינתיים עומדת להם חזקת החפות – אין בכך בכדי לשנות מהחשיבות, היושרה והמסירות של הפעילות ההומניטארית הבינלאומית לטובת תושבי הרצועה."

כמו כן הם כתבו ש"ארגוני זכויות אדם בישראל החתומים מטה, רואים חשיבות רבה בפעילותם של ארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים למען תושבי עזה, החיים במציאות של מצוקה אדירה. אנו קוראים לממשלת ישראל להימנע מהצבת מכשולים בפני פעילותם של ארגונים אלה ולהיזהר מהטלת דופי בעבודתה הקריטית של קהילת ארגוני הסיוע".