ארגוני זכויות אדם ברכו על שחרור מבקשי המקלט מכלא סהרונים: עייפנו מהספינים ומהסתה של הממשלה

כל 207 מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן השוהים בכלא סהרונים אמורים היו להשתחרר אתמול (ראשון) בהתאם להחלטת בג"ץ מהשבוע שעבר. מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי "לאור העובדה שהמגעים מול המדינה השלישית (השנייה) עדיין נמשכים, בהתאם לפסק הדין מיום 10 באפריל, ישוחררו במהלך היום השוהים בסהרונים, הנמצאים שם על בסיס מתווה ההרחקה למדינה שלישית".

2018-04-16_201557

פליטים משתחררים מכלא סהרונים, אתמול (צילום: אקטיבסטילס)

בשבוע שעבר קבעו שופטי בג"ץ כי אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא ייאשר עד היום ב-12:00 בצהריים כי ההסכם המעודכן עם המדינה השלישית מקובל עליו, ישוחררו עוד היום הכלואים במשמורת בסהרונים. הם מוחזקים שם בגלל סירובם לעבור למדינה זו.

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) בירך אתמול על שחרור כל מבקשי המקלט מכלא סהרונים. "אסור לכלוא חפים מפשע כדי ללחוץ עליהם לעזוב אל מדינות בהן חייהם יהיו בסכנה. עכשיו הזמן לאמץ תכניות אמיתיות לשיקום דרום תל אביב ולפיזור וקליטת מבקשי המקלט בארץ. את הסכומים האדירים שהופנו לגירוש ולכלא צריך להפנות לפתרונות אמיתיים במקום עוד ספינים, הסתה וסיסמאות ריקות", אמר.

 תנועת "עוצרים את הגירוש" הגיבה להודעה כי עדיין לא נחתם הסכם עם אוגנדה: "עוד יום של התבזות לממשלת ישראל במקום לקיחת אחריות. היום הובהר מעל לכל ספק שגירוש בכפייה כבר לא עומד על הפרק. גם מדינות עולם שלישי לא מוכנות להיות שותפות למהלך כל כך לא אנושי. מביך שבשנת ה-70 של מדינת ישראל אנחנו צריכים לקבל שיעור במוסר מהמדינות הללו. במקביל לשחרור אסירי סהרונים, תנועת 'עוצרים את הגירוש' קוראת לראש ממשלת ישראל לחזור למתווה שגילה אחריות לאומית בשיתוף נציבות האו"ם לפליטים, וליישם תוכנית אמיתית ומתוקצבת של קליטה ופיזור".

בתנועת "דרום תל אביב נגד הגירוש" קראו לממשלת הימיןו להתמקד במה שלדבריהם הוא העיקר שיקום דרום תל אביב. "עייפנו מספינים ומהסתה המסתירים הזנחה ארוכת שנים", אמרה שולה קשת, מובילת התנועה. "במקום לאמץ תכנית אנושית של פיזור גיאוגרפי של מבקשי המקלט וקליטה של חלקם בארצות מערביות, במקום להפנות את הכספים העצומים המיועדים לגירוש לשיקום דרום תל אביב הממשלה ממשיכה לייצר כותרות ולבגוד בתושבות ותושבי השכונות".

ארגוני זכויות האדם (המוקד לפליטים ולמהגרים, א.ס.ף ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, רופאים לזכויות אדם, קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והמרכז לקידום פליטים אפריקאים) מסרו בתגובה להחלטת היועמ"ש: "התוכנית המסוכנת של גירוש פליטים לאוגנדה ורואנדה מתפרקת והפליטים שנכלאו על לא עוול בכפם ישוחררו מהכלא, אך הממשלה ממשיכה לעשות שימוש ציני במבקשי המקלט ומקדמת הצעות חוק אנטי דמוקרטיות תוך התנערות מוחלטת מחובתה לשיקום שכונות דרום תל אביב". עוד הדגישו: "על ממשלת ישראל לקדם פתרונות אמיתיים עבור מבקשי המקלט ולהפסיק את ההתעללות שלה במי שרק מבקשים הגנה. על ישראל לבדוק את בקשות המקלט בצורה הוגנת, לשלב את הפליטים בחברה הישראלית תוך מתן מעמד וזכויות ולעודד את פיזורם ברשויות מקומיות חזקות תוך שיקום מאסיבי של דרום תל אביב".

תנועת "עוצרים את הגירוש" מסרה בתגובה להודעה כי אין הסכם עם אוגנדה: "הובהר מעל לכל ספק שגירוש בכפייה כבר לא עומד על הפרק". עוד הוסיפו כי "קוראים לראש ממשלת ישראל לחזור למתווה שגילה אחריות לאומית בשיתוף נציבות האו"ם לפליטים וליישם תכנית אמיתית ומתוקצבת של קליטה ופיזור".