ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות ובמכללות הכריזו על סכסוך עבודה

ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות ובמכללות הכריזו בשבוע שעבר על סכסוך עבודה. יצוין שמרצי הסגל הזוטר מהווים את רוב כוח ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה. אסיפות מקוונות של אנשי הסגל הזוטר נערכו בשבועיים האחרונים על מנת לאשר את ההכרזה.

הפגנה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב מול בניין ההנהלה, מאי 2019 (צילום: ארגון הסגל הזוטר באונ' תל-אביב)

 

מהוועד המתאם של הארגונים נמסר "אנחנו נאלצים להכריז על סכסוך עבודה עקב התעלמותם של ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), ועד ראשי המכללות (ור"מ), הוועדה לתקצוב ולתכנון של ההשכלה הגבוהה (ות"ת) והממונה על השכר באוצר לפניות הסגל האקדמי הזוטר בעניין קיום מו"מ מהיר להסכם בעקבות מגפת הקורונה. אנו דורשים הסכם הוגן השומר על זכויותינו".

הסכם הקורונה שעליו חתמו הארגונים בתחילת סמסטר ב׳ בשנת הלימודים שעברה לא נתן מענה לשורה של סוגיות מרכזיות, ובראשן הסדרת תנאי העבודה בתקופת בידוד; שמירה על בריאות חברי הסגל ומתן פתרונות לאוכלוסיות בסיכון; הסדרת נושאי הקניין הרוחני הרלוונטיים לתוצרי הלמידה בהוראה מקוונת, לרבות הקלטות שיעורים והמצגות המוצגות בהם; החזרי הוצאות בגין עבודת הוראה מהבית; הגדרת המשימות שעל חברי הסגל לבצע במסגרת תפקידם בהוראה מקוונת וקביעת תגמול בגין ביצוע משימות עודפות. עוד דורשים מרצי הסגל הזוטר הבטחת לאי-פגיעה בהיקפי ההעסקה הכוללים של סגל ההוראה בשל המעבר להוראה מקוונת; הבטחת אי פגיעה בקרנות, מענקים או תשלומים להם זכאים חברי הסגל באופן רגיל; הסדרת תנאי תקופת מעבר להוראה מקוונת, לרבות בנוגע למשקלם של משובי הסטודנטים ולצורך בהשקעת זמן למידה והכנה בגין המעבר; ועוד. יצוין שההסכם שנחתם במארס שעבר חל רק על הסמסטר שעבר, ותוקפו יפוג בסוף החודש הנוכחי, בעוד כעשרה ימים.

עוד נמסר כי "כל אלה הן סוגיות רלוונטיות לכל עובדי הסגל האקדמי הזוטר בהשכלה הגבוהה בישראל, ולכן פנינו בשיתוף פעולה עם מרבית ארגוני הסגל באוניברסיטאות ובמכללות בישראל לוועד ראשי האוניברסיטאות, ועד ראשי המכללות, הממונה על השכר באוצר וראש הות"ת בדרישה להגיע להסכמות בסוגיות אלה לקראת שנת הלימודים הקרובה. לצערנו, עקב אי נכונותם של ור"ה, ור"מ, ות"ת והאוצר לנהל עמנו מגעים ברמה הארצית, נראה כי אין לארגונים החברים בהתארגנות הארצית, כל ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה מול  המוסדות האקדמיים בהם הם מועסקים".