ארגוני היוצרים עומדים לצד הבמאי והשחקן מוחמד בכרי: מנסים להשתיק אותו

ארגוני היוצרים עומדים לצד הבמאי והשחקן מוחמד בכרי ו"לצד כל יוצר העומד מול ניסיונות השתקה וסתימת פיות". הארגונים פרסמו את הודעה לקראת הדיון שנערך ביום חמישי האחרון בבית המשפט המחוזי של מחוז מרכז בלוד, דיון הוכחות בתביעת לשון הרע נגד יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", מוחמד בכרי. בדיון נחקר בכרי, כחלק ממשפט הדיבה שמנהל נגדו סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י שהשתתף בקרב במסגרת מבצע "חומת מגן" ב-2002.

איגוד הבמאיות והבמאים והפורום הדוקומנטרי בישראל גינה את הגשת כתב האישום והביעו תמיכה "בחברנו היוצר בכרי מול מסע הרדיפה וההפחדה שמולו הוא עומד. אין דרך להבין את הנעשה פה מלבד רדיפה חסרת גבולות הנמשכת שנים ארוכות, במהלכן נדחו כבר שלוש עתירות עלידי בית המשפט, והרדיפה חסרת הטעם נמשכת".

הבמאי מוחמד בכרי (ראשון מימין) בתום הדיון בבית המשפט בלוד. יחד עמו (במרכז התמונה): ח"כ יוסף ג'בארין (צילום: זו הדרך)

עוד הדגישו ש"כבר חמש עשרה שנה נמצא בכרי בעינוי דין בעקבות הסרט שביים ג'נין ג'נין. איגוד הבמאיות והבמאים כבר הביע את תמיכתו בבכרי בעבר בהודעה לעיתונות, במסגרתה טענו כי נמשיך להתייצב למען חופש הביטוי והיצירה, ללא קשר לנושא הסרט או לעמדות הפוליטיות של יוצריו. לצערנו אנחנו עדים בתקופה האחרונה למקרי השתקה רבים, כגון ביטול הקרנת הסרט 'לאה צמל, עורכת דין' של הבמאית רחל לאה ג׳ונס במעלות, ביטול הקרנת הסרט 'הומלנדס' ('ארץ מולדת') של העיתונאית קייטי הופקינס ברעננה וביטול שיח גלריה עם האמן סאהר מיעארי במוזיאון הכט בחיפה. אלה ככל הנראה לא יהיו האחרונים לבוא". גם הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) הביע תמיכה בבכרי. יצוין שמזכ"ל מק"י, עאדל עאמר השתתף בדיון שנערך בלוד בשבוע שעבר יחד עם חברי הכנסת עאידה תומאסלימאן, יוסף ג'בארין ועופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) ויו"ר ועדת המעקב של הערבים אזרחי ישראל מוחמד ברכּה. כסיף, תומאסלימאן וברכה הם חברי הלשכה הפוליטית של מק"י.

בכרי טען בכתב ההגנה לרדיפה והשתקה פוליטית באצטלה של תביעה משפטית עניינית. הוא טען כי אין כל טענה בסרט כלפי מגנאג'י, ולא ניתן לזהות אותו בו. את בכרי מייצג עורך דין מיכאל ספרד. מגנאג'י, הגיש את תביעת לשון הרע נגד בכרי בנובמבר 2016. הוא דרש 2.6 מיליון שקלים בטענה לרשלנות ולשון הרע של בכרי כלפיו. לאחר הגשת התביעה האחרונה הצטרפה פרקליטות המדינה כצד להליך המשפטי, בעקבות החלטה שאישר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

"אני גאה שעשיתי את הסרט 'ג׳נין ג׳נין', הבאתי את הקולות האותנטיים של תושבי המחנה", אמר בכרי במהלך החקירה  הנגדית שהוביל נבות תל צור, עורך דינו של קצין המילואים התובע. "אין לאיש מונופול על האמת, גם בית המשפט מורכב מאנשים, לא מאלוהים" השיב בכרי לשאלה מדוע לא ערך את הסרט מחדש לאחר שבית המשפט העליון קבע בעבר שבסרט ישנה "מגמה מכוונת לעיוות של הדברים". לאחר חקירתו של בכרי, נחקר פרופסור רם לוי, במאי ויוצר קולנוע, שכתב תצהיר מטעם ההגנה. לוי ציין שהתובע מופיע במשך 4 שניות בלבד, לכן אין כוונה בסרט להאשים אותו בביזה או בכל עבירה אחרת. "עשרים שניות לפחות וזום היו מבהירים הבמאי התכוון לאדם הזה", אמר לוי.

בדיון העיד סאלם זועבי, מתכנן ערים ואדריכל שנכנס עם צוות בדיקה של ארגון עדאלה לג'נין מיד אחרי הקרבות ב-2002 ומיפה את ההריסות. בתחילה עורכי הדין של התובע  התנגדו להגשת חוות הדעת של זועבי, אבל השופטת החליטה שחוות הדעת תוגש. "הגעתי למחנה אחרי שמשרד החוץ הישראלי הציג שני צילומי אוויר המתארים את המחנה לפני ואחרי המבצע הצילומים היו בקנה מידה מאוד גדול ולא היה ניתן לראות את מידת ההרס. אני החלטתי להיכנס לרזולוציה יותר מדויקת. מה שראינו דומה לרעידת אדמה. דחפורים וטנקים פגעו ישירות בעמודים ובקורות של הבתים".

"מדובר ברדיפה למען יראו וייראו", אמר בכרי בתום הדיון. "נעשו סרטים בארץ ובעולם יותר חריפים ולא עשו להם דבר. המטרה היא למנוע מאחרים לעשות סרטים ושאני לא אעז לפתוח את הפה אחר 18 שנים של הליכים". עו"ד ספרד הדגיש כי "הסרט יצא לפני 18 שנים ועדיין רודפים את בכרי אחרי שנגמרה תקופת התיישנות. זה תיק שצריך היה להיזרק בגלל התיישנות ושהוגש על ידי אדם שטוען שלחם בג'נין אבל אין נגדו אף טענה. יש פה ניסיון להשתיק את ההשמעה של הסיפורים של תושבי ג'נין שחוו את הקרבות באופן שונה".