ארגונים מתנגדים להפעלת קרן הפיקדון עבור פליטים ומבקשי מקלט

ארגוני זכויות אדם פנו במשותף לשר הפנים אריה דרעי (ש"ס), וליו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) כדי להזהיר על ההשלכות הצפויות אם תאושר הפעלת "קרן הפיקדון" במתכונת המוצעת עבור אוכלוסיית העובדים מקרב הפליטים ומבקשי המקלט. הפניה נעשתה על ידי האגודה לזכויות האזרח ועמותת קו לעובד.

2016-10-10_192158

מבקשי מקלט ממתינים במשך שעות לחידוש אשרת השהייה (או לקבלת זימון ל"חולות") מחוץ ללשכת משרד הפנים בתלאביב (צילום: המוקד לפליטים ולמהגרים)

"מטרתה של הרפורמה להחמיר את מצבם התעסוקתי של מבקשי מקלטלהקטין מאוד את הכנסתם הדלה (על ידי הפקדת 20% משכרם של העובדים), ולייקר עד מאוד את העסקתם (על ידי הטלת חובה להפקיד 16% נוספים מעלות שכרם של העובדים על חשבון המעסיקים). מדובר בהסדר הפרשות חריג בהיקפו: 36% מהשכר יופנה לקרן הפיקדון
מדי חודש בחודשו", נאמר בפניה. עוד נקבע, שמן הכספים מנוכים שיעורים ניכרים, ככל ש"המסתנן" אינו יוצא את ישראל במועד בלתי ידוע שייקבע בעתיד. לדברי הארגונים "בהסדר, אם כן, מעוגן ניכוי חסר תקדים מהשכר, אשר יותיר את מבקשי המקלט עם שכר עבודה נמוך משכר המינימום באופן ניכר, יפגע באופן דרמטי ביכולתם להתקיים בכבוד ולפרק זמן שעלול להיות ממושך ביותר שנכון להיום אין כל צפי לסיומו".