ארגון העיתונאים ליועץ המשפטי: המעקב אחרי אזרחים מסכן את חופש העיתונות

ראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, הודיע אמש (מוצ"ש) על שימוש באמצעים טכנולוגיים שבשימוש שירותי הביטחון כדי לאכן מסלולים של חולי קורונה. "אלא שהתועלת השולית שתתקבל בעזרת נתוני המיקום לא מצדיקה את הרמיסה החמורה של הזכות לפרטיות", נמסר מחד"ש.

יצוין שארגון העיתונאים פנה הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לקבל הבהרות בעקבות הודעת נתניהו כי קיבל אישור לבצע מעקבים אחרי אזרחים באמצעים טכנולוגיים. במכתב שנשלח על ידי יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ועדת חופש העיתונות אבנר הופשטיין ומנהלת תחום חופש עיתונות ענת סרגוסטי התבקש היועמ"ש לתת הבהרות בנוגע למשמעות ההחלטה על עיתונאים והחופש העיתונאי שלהם.

במכתב נכתב בין היתר כי "קשה להעלות על הדעת שאפשר יהיה לעקוב אחרי פעילותם, פגישותיהם, מעשיהם והתנהלותם של עיתונאים שעושים את עבודתם בשטח ועוד יותר קשה להעלות על הדעת שיש צורך חיוני לעשות כן הגובר על חופש העיתונות שהוכר זה מכבר כבעל מעמד חוקתי וכחלק אינטגרלי מהדמוקרטיה. ברי כי זו פגיעה ממשית בחופש העיתונות ובחיסיון העיתונאי, שמעמדם מעוגן בפסיקה של בית המשפט העליון. זהו צעד שעלול לסכן באופן קיצוני את האפשרות לשרת את הציבור ולהנגיש לו מידע אמין, מדויק ועובדתי גם בשעת חירום, בהתאם לחופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. צעד כזה עלול לפגוע פגיעה בלתי הפיכה באמון הציבור בתקשורת ולא יאפשר לעיתונאים לבצע את תפקידם כראוי".

לדברי האגודה לזכויות האזרח "הסכנה של הקורונה היא לא רק המחלה עצמה, אלא החשש שבמסגרת המאמצים להתגבר על המחלה, נאבד גם את הערכים הבסיסיים שלנו כחברה חופשית ודמוקרטית. זהו שימוש מניפולטיבי בחששות הציבור שיעילותו – כך על פי איגוד רופאי בריאות הציבור – מוטלת בספק כאשר חולים רבים כלל אינם מאובחנים בגלל התשתית המעבדתית החסרה". מנהלת תחום אתיקה וחינוך ברופאים לזכויות אדם, הדס זיו הוסיפה ש"בשעת משבר מסוג זה, ראוי היה לנקוט באמצעים הסבירים והחיוניים של מיגון הצוותים הרפואיים – כך שאלה לא ידבקו ויוכלו להמשיך ולהעניק טיפול רפואי ולהגדיל את מספר הבדיקות כדי להבין עד כמה הנגיף התפשט במדינה. רוב הציבור בישראל מציית להוראות הבידוד – אין צורך בהפעלת אמצעים לא דמוקרטיים כדי להשיג מידע שניתן לקבל מהחולים בהסכמה וברצון. במקביל כולנו חייבים לבדוק כיצד לסייע למי שזקוקים לנו ביותר, הקשישים והמוחלשים – כאזרחים וכארגונים כדי שכשנביט לאחור נדע שבמאבק בנגיף לא איבדנו את עצמנו".

כמו כן בתגובה להחלטת ראש ממשלת המעבר מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "גם בשעות חירום אסור לנו לאפשר פגיעות חמורות, לא מידתיות ובעיקר לא מוגבלות בפרטיות ובזכויות אזרח". עוד נמסר כי "אנחנו דורשים מראש הממשלה לפרט בדיוק אילו צעדים יינקטו על מנת לעקוב אחרי אזרחים, מי יהיו הגופים, מה ייעשה עם המידע ומה תקפם של הצעדים החדשים והחמורים האלו".