ארגון העיתונאים הוצא משורות ההסתדרות; מחריף המאבק בקבוצת ידיעות

המהלך הוצג כ"היפרדות מרצון": ארגון העיתונאים עזב אתמול (רביעי) את ההסתדרות. למעשה מדובר במהלך שהוביל היו"ר ארנון בר דוד, שמטרתו להוציא את העיתונאים משורות ההסתדרות. ארגון העיתונאים הפיץ אמש אגרת בקרב חבריו ובו הסבר על הקרע שנוצר בינו לבין ההסתדרות. בין היתר נאמר במסמך הארוך:

"לאחר כמעט שמונה שנים של עשייה משותפת, בקרוב ארגון העיתונאים יעזוב בצורה מוסכמת את ההסתדרות וייצא לדרך עצמאית. כשארגון העיתונאים הוקם, בסוף 2011, הוחלט לעשות זאת במסגרת ההסתדרות – מתוך ההבנה שכדי להתחיל מאפס מהלך התאגדות כל כך מורכב ומאתגר יש צורך בגב המשמעותי של ארגון העובדים הגדול במשק. ההסתדרות היתה נכונה להעמיד לרשות ארגון העיתונאים את המשאבים הנדרשים, ולא פחות חשוב מכך – גם את העצמאות שהיוותה מבחינתנו תנאי הכרחי למהלך שכזה. ההסתדרות אכן עמדה בהתחייבויותיה – ונתנה גם משאבים, שהלכו והתרחבו עם השנים, וגם עצמאות מוחלטת. כמעט 4,000 עיתונאים הצטרפו לארגון, הוקמו ועדים בכמעט כל כלי התקשורת בישראל ונחתמו הסכמים קיבוציים רבים.

"לפני כחצי שנה, התחלפה צמרת ההסתדרות ואיתה גם הגישה הניהולית. זה הוביל לתמורות פנימיות נרחבות בכלל ההסתדרות, ובתוך כך בא לידי ביטוי גם בשינוי היחס כלפי ארגון העיתונאים. שינוי היחס גרר צמצום משמעותי במשאבים שעמדו לרשות הארגון, באופן שפגע מאוד ביכולת שלנו לעמוד במשימות הרבות והמאתגרות שעומדות לפתחנו. לא פחות חשוב מכך: השינוי העמיד בסכנה מוחשית את העצמאות המוחלטת שממנה ארגון העיתונאים נהנה במשך שמונה שנות קיומו ושהיוותה תנאי בסיסי לשותפות עם ההסתדרות".

הוצאת הארגון מן ההסתדרות התחוללה בעת שמחריף המאבק בין העיתונאים להנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות". בהודעה לעובדים ששוגרה אתמול על-ידי הוועד, עודכנו העיתונאים כי ההנהלה מתבצרת בעמדתה, וכי המשא-ומתן בין הצדדים תקוע. "אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון – לא תהיה לנו ברירה אלא לפתוח בצעדים ארגוניים כבר בקרוב, והפעם במתכונת נרחבת מבעבר", נכתב בהודעה. ההערכות הן כי אם לא תהיה התקדמות במשא-ומתן, הצעדים עשויים להגיע עד לשביתה ללא הגבלת זמן. עוד נכתב בהודעה לעובדים כי "מטבע הדברים, ההתראה על הצעדים תהיה קצרה, וכולם מתבקשים להיות ערניים". לדברי הוועד, "השתתפות מלאה של כל העיתונאים – גם של מי שעובדים בשטח או מהבית – חיונית וקריטית להצלחת המהלך".