ארגון הסגל של אוניברסיטת בר אילן לא חתם על מכתב מחאה נגד אפליה מגדרית

ארגוני הסגל הבכיר באוניברסיטאות העברית, תל אביב, בן גוריון, חיפה והטכניון שלחו השבוע מכתב לשר החינוך נפתלי בנט והביעו מחאה על הרחבת ההפרדה בין גברים לנשים במוסדות להשכלה גבוהה במסגרת התוכנית לשילוב חרדים. הרחבת התוכנית השנויה במחלוקת אושרה במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) בשבוע שעבר. יצוין שארגון הסגל של אוניברסיטת בר אילן לא הצטרף אל הקריאה החתומה על ידי הפרופסורים ענת זעירא (האוניברסיטה העברית), מיקי מונד (אוניברסיטת בן גוריון), שולי וינטנר (אוניברסיטת חיפה), שמואל זקס (הטכניון) ואלי וייץ (אוניברסיטת תלאביב).

2017-05-30_162223

ראשי ארגוני הסגל מתנגדים בעיקר לצעדי האפליה המוצעים נגד מרצות שאינן רשאיות ללמד גברים בתוכנית, בעוד גברים רשאים ללמד נשים. לדבריהם "הניסיון למנוע מנשים חברות הסגל האקדמי ללמד גברים יפגע בחופש העיסוק של כל חברי הסגל האקדמי". הם מוחים גם נגד הכוונה לקיים פיילוט של לימודים בהפרדה לחרדים בתוך הקמפוסים (בעוד עד כה הלימודים בהפרדה התקיימו בקמפוסים נפרדים) וכן נגד קבלה של סטודנטים דתיים שאינם מוגדרים חרדים לתוכניות הנפרדות.

לדברי ראשי ארגוני הסגל, "החידוש בהחלטה שהתקבלה זה עתה על ידי המל"ג הוא שההפרדה תתייחס לא רק לחרדים אלא תורחב גם לאוכלוסייה בעלת רקע דתי־לאומי או חרדי־לאומי". המרצים הוסיפו כי "ההשכלה הגבוהה חשובה לכל המגזרים, ואמורה לסייע לכולם להשתלב בשוק העבודה, לממש את עצמם כאזרחים של מדינת ישראל, ועל ידי כך לתרום לשגשוגה התרבותי והכלכלי. הפרדה מגדרית במרחב הציבורי היא תופעה שלילית, והיא מערערת את הנחות היסוד עליהן מושתת המשטר הדמוקרטי במדינה". בהמשך קוראים ראשי ארגוני הסגל למל"ג "להמשיך ולקדם את מדיניותה לשילוב אוכלוסיות נוספות במעגל ההשכלה, אך מבלי להידרש  למדיניות המנציחה הדרת נשים שמעמיקה את הפילוג בחברה הישראלית".

על פי מה שפורסם ב"הארץ", התוכנית החדשה שאושרה במל"ג נועדה להכפיל את מספר הסטודנטים החרדים מכ-11,000 ל-19,000 עד שנת 2022. במל"ג מתכוונים להשקיע בכך כ-1.5 מיליארד שקל. תוכנית ההמשך מתעלמת מבעיות חמורות שהתגלו בתוכנית שיושמה בחומש הקודם הבולטת שבהן היא נשירה של כמחצית מהסטודנטים בקרב גברים חרדים. בנוסף, נשמעו עם טענות על רמת לימוד נמוכה יותר בתוכניות לחרדים. ועדת הערכה של המל"ג, שבחנה את התוכנית ללימודי משפטים לחרדים בקריה האקדמית אונו, מצאה ליקויים רבים בתוכנית, ובהם היעדר קורסי בחירה, קורסי סמינרים מסודרים ואיסור על מרצות ללמד גברים. הקריה האקדמית אונו היתה הראשונה להפעיל תוכנית לימודים מיוחדת לחרדים במשפטים, וזו תוכנית הלימודים היחידה לחרדים שנבחנה על ידי ועדת הערכה חיצונית.