ארגון הסגל הבכיר באונ' בן-גוריון נגד סתימת פיות

 

"נדהמתי מן האמור במה שהאוניברסיטה עוקבת אחר השיח ברשת ובמידת הצורך תפעל על פי תקנוני המשמעת ואף תפנה למשטרהלקדש את ערכי הדמוקרטיה פירושו לכבד את זכות המחאה והביקורת ולא להצר את צעדיה". כך כתב היום (שני) פרופסור מיכאל מונד, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטת בן גוריון לנשיאת האוניברסיטה, פרופסור רבקה כרמי.

2014-07-28_202134

לדברי פרופ' מונד "חופש הביטוי נועד לדברים מקוממים ולא לדברים נעימים, וכלשונו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, חופש הביטוי נועד לדברים צורבי לב ולא לדברים מחממי לב. עבור אלה האחרונים אין צורך בחופש ביטוי. כך קבע השופט אגרנט, בפסק הדין הידוע 'קול העם'… התופעה שהיינו עדים לה לאחרונה, קיפוח פרנסתם של אנשים בשל התבטאויותיהם ודעותיהם, היא תופעה מסוכנת. דווקא אותה יש לגנות. אוי לנו אם סטודנט יחשוש לעתיד לימודיו או חבר סגל לעתיד כהונתו האקדמית בשל היותם נתונים למעקב של האוניברסיטה האורבת לו מעבר לפינה על מנת לבוא עימו חשבון ולשסות בו את גורמי האכיפה". מונד הדגיש במכתבו כי "הדבר מזכיר משטרים אפלים וימים חשוכים וכל מילה נוספת מיותרת".

יצוין שאתמול (ראשון) פנתה האגודה לזכויות האזרח לפרופ' חגית מסר ירון, סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, בבקשה שתנחה את ראשי המוסדות האקדמיים בישראל שאסור להן לנקוט בסנקציות נגד סטודנטים בגין התבטאויות ברשת, קשות ומעוררות שאט נפש ככל שיהיו. הנחיה כזו נדרשת בדחיפות מאחר שכמה אוניברסיטאות ומכללות כבר נקטו בסנקציות חמורות נגד סטודנטים, לרבות סילוקה של סטודנטית ערביה שלעגה לנפגעי צה"ל, ובעקבות הודעות של חלק מהאוניברסיטאות כי הן יעקבו אחר השיח ברשת וסטודנטים ייענשו בגין התבטאויות קיצוניות ופוגעניות. אין זה מסמכותם ומתפקידם של המוסדות להשכלה גבוהה לשמש כמשטרת מחשבות ולעקוב אחר סטודנטים ברשת, למשטר את השיח הציבורי ולקבוע מהו ביטוי "קיצוני" או "פוגעני". הצבענו על כך שרק סטודנטים ערבים נענשים אף שהרשת מבעבעת גם מפוסטים גזענים של סטודנטים יהודים, דבר המעורר חשש כי ראשי המוסדות פועלים ממניעים רגשיים ופטריוטים שאין בינם לבין תפקידם המוצהר דבר. במכתב הודגש כי "המוסדות להשכלה גבוהה אינם מועדון חברים סגור, והקבלה אליהם אינה מותנית בתעודת יושר מוסרית. דרישות הקבלה של הפקולטות השונות אינן כוללות השקפות פוליטיות מסוימות, העדר עמדות גזעניות או איפוק רגשילמרבה הצער במקום לעורר שיח ביקורתי ולקרוא לסובלנות נסחפים כמה מראשי האוניברסיטאות אחר סופת ההתלהמות הכללית ואף תורמים לה בקריאותיהם ובמעשיהם, המעודדים ציד מכשפות של סטודנטים".

 

למכתב של האגודה לזכויות האזרח:

http://www.acri.org.il/he/32272