אצל טראמפ אין ידידים – רק אינטרסים: תעשיינים ישראלים זועמים כי הוטלו מכסים על תוצרתם

"אנו מאוכזבים כי למרות מעמדה המיוחד של ישראל כידידת אמת של ארה"ב, התעשייה הישראלית לא הוחרגה מהטלת המכסים", כך התלונן מנהל אגף סחר חוץ וקשרים בינלאומיים בהתאחדות התעשיינים, דני קטריבס, בפני משלחת של נציגות הסחר של הבית הלבן שביקרו בישראל.

בכירי התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר ישראלאמריקה נפגשו במשרדי ההתאחדות בתלאביב עם דניאל מולייני, האחראי מטעם נציגות הסחר של הבית הלבן על יחסי הסחר של ארה"ב עם מדינות אירופה והמזרח התיכון. "הצדדים דנו בעיקר בהשלכות ההרסניות של מדיניות המכסים על ישראל", נמסר מהתאחדות התעשיינים, ארגון המעסיקים החזק בישראל.

2018-07-08_201251

דני קטריבס (שני מימין) בעת המפגש עם המשלחת האמריקאית (צילום: התאחדות התעשיינים)

קטריבס, הביע בפני מולייני את אי שביעות הרצון של התעשיינים מהטלת מכסים באופן חד צדדי על מדינות העולם, בהן ישראל. קטריבס אמר למולייני כי "אנו מאוכזבים כי למרות מעמדה המיוחד של ישראל כידידת אמת של ארה"ב והסכם הסחר החופשי, ישראל לא הוחרגה מהטלת המכסים, כמו מדינת אוסטרליה".

כמו כן, קטריבס הדגיש בפניו את הנזק לתעשיות הישראליות ובפרט תעשיות המתכת והאלומיניום, אשר עבורם הטלת המכסים הינה "מכת מוות". קטריבס גם ציין את אי הודאות שנוצרה כתוצאה מהמהלכים החד צדדים של ארה"ב, והחשש  כי מהלכים אלו ישפיעו גם על תחומי תעשייה נוספים כגון ענף הרכב, אשר נבדק בימים אלו מצד נציגות הסחר של הבית הלבן.

קטריבס הדגיש כי התאחדות התעשיינים הישראלית תומכת דווקא בחום בהסכמי סחר חופשי ופועלת נגד מכסים. בכיר התעשיינים אף איים כי ש"בעוד תחת ממשל טראמפ פועלים בארה"ב להטלת מכסים, ישראל דווקא פועלת לקידום הסכמי סחר חופשי נוספים עם סיןוייטנאם, דרום קוריאה , אוקראינה, מדינות האיחוד הכלכלי היורו אסייתי (רוסיה, קזחסטאן, ארמניה, בלארוס וקירגיסטן) והודו". יצוין שממשלת ישראל קבעה בחודש שעבר, בטרם הוטלו המכסים על ידי ממשל טראמפ, שיעד היצוא לארה"ב הוגדל ל-100 מיליארד דולר בשנת 2020. הטלת המכסים לא תאפשר להגיע ליעד זה ואף לפגוע ברמות הייצוא שנרשמו בשנים האחרונות.