אף שירו כשלא נשקפה סכנה: נסגר התיק נגד המאבטחים שהרגו את האחים בקלנדיה

פרקליטות מחוז ירושלים החליטה לסגור את התיקים נגד שני המאבטחים האזרחיים שירו למוות באחים מראם אבו איסמעיל ואבראהים טאהה במעבר קלנדיה בחודש אפריל האחרון. תיקו של מאבטח אחד ייסגר מ"חוסר אשמה", ותיקו של השני ייסגר בשל "מחסור בראיות".  על פי הפרקליטות, מהחקירה עלה כי השניים התקרבו למחסום על אף שכוחות הביטחון הזהירו אותם, תוך כדי צעקות "אללה הוא אכבר" וקללות שכוונו למאבטחים. עם זאת, גם בפרקליטות הוסיפו כי השניים החלו לסגת לאחור כאשר אבראהים אוחז בידה של מראם, אלא שאז היא שלפה את הסכין וזרקה אותו לעבר איש כוחות הביטחון. מיד לאחר מכן נורו השניים על ידי מאבטחים אזרחיים ונהרגו במקום.

עוד עלה מההחלטה: "לגבי המאבטח הראשון, מחומר הראיות עולה כי הוא ירה ירייה אחת לעבר מראם בלבד, בעת שהיא שלפה את הסכין. בנסיבות שתוארו לעיל, מדובר בהגנה עצמית מובהקת ועל כן אין אשמה במעשיו של מאבטח זה. לגבי המאבטח השנימחומר הראיות עולה כי מאבטח זה ירה הן במראם והן באברהים. לגבי הירי במראם, כפי שנקבע לגבי המאבטח הראשון, מדובר בהגנה עצמית מובהקת ועל כן אין אשמה בירי זה. לגבי הירי באברהים עילת הגניזה היא חוסר ראיות, כיוון שלא ניתן לשלול את טענת המאבטח לפיה ירה באברהים במסגרת הגנה עצמית".

2016-10-26_194916

מעבר קלנדיה (צילום: אקטיבסטילס)

בסמוך המקרה דרש ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) לחקור את המקרה. לדבריו "לטענת המשטרה אחד מהשניים זרק סכין לעבר שוטר במחסום. מהתקרית לא פורסם כל סרטון למרות שהמחסום מרושת במצלמות. על פי דיווחים של עדי ראייה במקום, השניים צעדו ברגל במסלול המיועד למכוניות ולא הבינו את הקריאות אליהם בעברית לעצור, כאשר אחיה של מראם אחז בידה כדי לקחת אותה למסלול הנכון היא נורתה על ידי שוטרים שעמדו במרחק של כ-20 מטרים מהם מאחורי מגן בטון. כשהתכופף אחיה להגיש לה עזרה נורה גם הוא. לפי העדויות, לא נשקפה כל סכנה מהם לשוטרים במקום".

עוד הדגיש ח"כ חנין כי צוותי רפואה פלסטינים לא הורשו להתקרב לזירה ולהגיש סיוע. "אני קורא למח"ש ולצבא לפתוח בחקירה מיידית וכן לפרסם את הסרטונים וכל חומר אחר שישנו מן הזירה. אי אפשר להשלים עם מציאות בה אנשים נורים למוות לאור יום על סמך חשד בלבד".

לדברי אחד מפעילי התנועה "עומדים ביחד", אלוןלי גרין: "מעבר לעובדה שמדובר כאן, בעצם קיומה של חברת אבטחה פרטית במחסום, בהפרטת הביטחון של מדינת ישראל – עולה השאלה הקשה: האם חברות אבטחה פרטיות מחויביות לנוהלים הצבאיים? האם הן מחויבות לחוק ולמנגנוני הבדיקה הצה"לים, לא שיש לנו מה לתלות באלה תקוות. או שאולי, בלי ששמנו לב, החלו לעמוד במחסומים שכירי חרב עלומים שבידם האפשרות לקחת חיים בלי שאף אחד ייתן על זה את הדין?

עוד הדגיש "ישנו גם ההקשר הרחב של המקרה הזה. על העובדה שמבין כל התשובות שאנחנו לא מקבלים כאן, יש תשובה אחת ברורה וידועה: המציאות של השליטה הצבאית על העם הפלסטיני לא מסתיימת בשליטה ובדיכוי של הפלסטינים. היא שולטת גם בנו, מוציאה מאיתנו רעל ומדרדרת אותנו לתהומות עמוקים. השליטה בעם שלם, בלי זכויות ובלי חירות, שהמחסומים הם דוגמא בולטת שלההיא לא הפתרון לבעיות הביטחוניות ולפחד שלנו, היא המקור שלהם. השליטה הזו היא לא אמצעי שחייבים לנקוט בו כדי לשמור על המדינה מוגנת – היא הסיבה העיקרית בגללה אין לפלסטינים מה להפסיד והסיבה העיקרית בגללה לנו אין ביטחון". לדברי גרין "הדרך היחידה שבה נוכל למנוע מהצעירים הישראלים והצעירים הפלסטינים להיפגש במחסומים ולהרוג אחד את השני, היא על ידי שחרור שני העמים מהסיוט המתמשך של הכיבוש. ואת זה, תרשו לי לסיים באופטימיות, נעשה על ידי שלום".