'אני לא יורה': בצלם קורא לחיילי צה"ל לסרב לירות במפגינים פלסטינים לא חמושים

ארגון "בצלם" פתח הבוקר (חמישי) בקמפיין שכותרתו "מצטער המפקד, אני לא יורה", הקורא לחיילי צה"ל לסרב לירות במפגינים פלסטינים לא חמושים. הארגון פרסם הודעה לפיה " יום שישי האחרון בעזה היה יום עקוב מדם, במהלכו ירו חיילים בפלסטינים שהשתתפו בהפגנות בתוך שטח רצועת עזה. מתוך לפחות 17 פלסטינים שנהרגו, 12 נהרגו בהפגנות ומאות נפצעו מירי של אש חיה."

2018-04-05_195147

עוד נמסר כי "ירי אש חיה בבני אדם לא חמושים, שאינם מסכנים איש, הוא ירי בלתי חוקי. על אחת כמה וכמה כאשר חיילים הנמצאים במרחק רב יורים במפגינים הנמצאים בכלל מעברה השני של הגדר שבין ישראל לרצועה. זאת ועוד: אסור להורות לחיילים לירות אש חיה בבני אדם המתקרבים לגדר, פוגעים בה או אף מנסים לחצות אותה. הצבא כמובן רשאי למנוע פעולות אלו, והוא אף רשאי לעצור את המנסים לפעול כך, אבל קיים איסור מוחלט לירות אש חיה רק מהטעם הזה".

מתגובתם של גורמים רשמיים ברור כי התוצאות הקשות של אותו יום היו מימוש צפוי ואף רצוי של המדיניות שגובשה, ולכן זכה הצבא לגיבוי מלא על התנהלותו. כך, למשל, שר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר ש"חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם. אני מגבה אותם באופן מלא".

בהינתן הוראות פתיחה באש כפי שפורסמו (חלקית) בתקשורת לקראת יום שישי שעבר, מספר הנפגעים הגבוה היה צפוי. הצבא היה מודע מראש להפגנות שנערכו ביום שישי. אלא שהיערכות בכירי הצבא לקראתן, בהנחיית הדרג המדיני, לא התמקדה בניסיון לצמצם את מספר הנפגעים אלא בדיוק להיפך – היא מוסגרה מראש כניסיון לפגיעה בביטחון המדינה, כאילו מדובר בלחימה. על בסיס מיסגור זה, השמיעה ישראל איומים מרחיקי לכת, כולל קביעה שחיילים יירו אש חיה על כל מי שייכנס לשטח של כ-300 מטר מהגדר. בנוסף, חברות אוטובוסים בתוך רצועת עזה הוזהרו להימנע מהסעה של פלסטינים להפגנות והופץ סרטון שבו נראה ירי ברגלו של פלסטיני המתקרב לגדר, כאזהרה לעתיד לקרות למשתתפים בהפגנות. בנוסף, הגורמים הישראלים גם התנערו מראש מכל אחריות לאחריתן של ההפגנות והטילו על חמאס את האשמה בגין כל אחד מהמקרים שבהם הצבא יהרוג או יפצע פלסטינים – ככל שיהיו כאלה.

ההערכות לקראת ההפגנות הצפויות ביום שישי הקרוב דומה: בתחילה פורסם כי הצבא הודיע כי אין בכוונתו לשנות את הוראות הפתיחה באש. מאוחר יותר פורסם כי ההוראות ישונו כך שמפגינים לא חמושים יוכלו להתקרב לגדר למרחק של פחות ממאה מטרים. שר הביטחון הבהיר גם כי "מי שינסה להתקרב אל הגדר – מסכן את חייו".

בניגוד למשתמע מדבריהם של קצינים בכירים בצבא ושל שרים בממשלה, הצבא אינו רשאי לעשות ככל העולה על רוחו וישראל אינה קובעת בעצמה את המותר והאסור בהתמודדות עם מפגינים. ישראל, כמו כל מדינה אחרת בעולם, כפופה בפעולותיה להוראות המשפט הבינלאומי, המגביל את השימוש בנשק בכלל ובאש חיה בפרט, ומתיר להשתמש בה רק בתגובה לסיכון ממשי ומיידי לחיי אדם, ובהעדר כל ברירה אחרת. ישראל אינה רשאית להחליט על דעת עצמה כי כללים אלה אינם חלים עליה.

"האחריות על מתן הוראות בלתי חוקיות אלה ועל התוצאות הקטלניות של יישומן מוטלת על קובעי המדיניות – בראש ובראשונה על ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. עליהם גם מוטלת החובה לשנות הוראות אלה לאלתר, עוד לפני ההפגנות הצפויות ביום שישי הקרוב, כדי למנוע את מותם ואת פציעתם של בני אדם נוספים. באותה העת, ציות לפקודות בלתי חוקיות בעליל הוא עבירה פלילית. ולכן כל עוד החיילים בשטח ממשיכים לקבל פקודות לירות אש חיה באזרחים לא חמושיםמוטלת עליהם החובה לסרב לציית להן", הדגישו בבצלם.

כמו כן, מאה חותמות וחותמי "מכתב השמיניסטיות", המסרבים להתגייס לצבא על רקע מדיניות הכיבוש של ישראל, פרסמו השבוע קריאת מחאה נגד ההרג בעזה. בקריאתם הם כבתו: "החזקת עזה כחבית חומר נפץ המאיימת להתפוצץ מאיימת על עתיד כל תושבי הדרום, יהודים וערבים, ישראלים ועזתים. הפסקת המשבר ההומניטרי בעזה הוא אינטרס עליון של שני העמים. לפני כל מלחמה מבטיחים לנו שוב ושוב 'למוטט את שלטון החמאס', מבטיחים לנו כי עוד שימוש בכח, ולא הידברות ושאיפה לשלום, יביאו ביטחון – עד המלחמה עוד הדגישו החותמים כי "הצבא מראה כי הוא לא מייחס חשיבות לחיי פלסטינים.
אנחנו, חותמות מכתב השמיניסטיות דורשות להפסיק את המצור על עזה ומסרבות לשרת בצבא שממשיך לתחזק אותו. אנו מסרבות להאמין לשקרים של הממשלה, ולשתף פעולה עם פוליטיקה של שנאה, הפרדה ומלחמה. אנו קוראים קריאה של תקווה לנוער הישראלי להיאבק עבור שלום והפסקת הכיבוש בארץ".