"אנטי-בולסונרו": לראשונה בתולדות מקסיקו הושבע איש שמאל לנשיאות

אנדרס מנואל לופס אוברדור, המכונה "אמלו", הושבע בשבת לנשיא מקסיקו חדש בטקס בפני הפרלמנט. ראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר הבטיח למגר את השחיתות ואת החסינות מענישה כדי לשנות את המדינה לטובת המוחלשים והנדכאים. כך דיווח אתמול העיתון "חורנאדה" היוצא לאור בעיר מקסיקו.

לופס אוברדור, שמתחיל את כהונתו בת שש השנים עם 56% תמיכה, יחליף את אנריקה פניה נייטו הימני שעוזב את תפקידו עם 24% תמיכה בשל פרשות שחיתות ושיעורי רצח שרשמו שיאים חדשים. הוא זכה בפער גדול בבחירות ביולי, שהיו הניסיון השלישי שלו להנהיג את המדינה הלטינואמריקנית.

בין הנוכחים בקהל היו סגנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מייק פנס; נשיא ונצואלה ניקולס מדורו הסוציאליסטי, נשיא קובה מיגל דיאסקאנל וגם מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין, הנחשב לחבר קרוב של הנשיא הנבחר. בהמשך השתתף הנשיא החדש, שתנועתו להתחדשות לאומית בשותפות עם מפלגת העובדים השמאלית תוביל את הממשלה, בטקס מסורתי ילידי בכיכר סוקלו בבירה בהשתתפות כ-150 אלף אזרחים.

2018-12-03_201158

מתוך השידור הישיר של טקס ההשבעה של לופס אוברדור: נציגי העמים המקוריים מעניקים לנשיא את מקל הפיקוד (צילום מסך: הטלוויזיה המקסיקנית)

"נערוך שינוי, בדרכי שלום ולפי הסדר, אך עמוק ורדיקלי", אמר הנשיא החדש. "אנחנו נשים קץ לשחיתות ולחסינות שמונעים את לידתה מחדש של מקסיקו". הוא שב מחדש על רבות מהבטחות הבחירות שנתן במהלך קמפיין הבחירות. הוא מתכנן לשלוט בצניעות: למכור את המטוס הנשיאותי, לא לגור בארמון ולקצץ 60% ממשכורתו. עוד הוא הבטיח להלאים מחדש את משק החשמל ואת הנפט.

מקסיקו הפריטה את מרבית כלכלתה בשלושת העשורים האחרונים. הנשיא החדש הבטיח לבטל את המדיניות הניאוליברלית של קודמיו, שאותה כינה הרסנית. לופס אוברדור הבטיח שלא ינסה להתמודד מחדש על התפקיד ואף הכריז על כוונתו לקדם משאל עם שיאפשר למצביעים להדיח נבחרי ציבור. "אני לא שייך עוד לעצמי, אלא אליכם, אני שייך לאזרחי מקסיקו", הכריז.

לקריאות "הנשיא של כולנו" ו "כן אנחנו יכולים!" בבית המחוקקים, לופס אוברדור קיבל את הסרט הנשיאותי מהנשיא היוצא. בינתיים, הוא כבר הספיק לערוך שורה של משאלי עם במסגרתה הפך על פיה את ההצעה להקים נמל תעופה חדש במקסיקו סיטי וקיבל תמיכה בקידום כמה פרויקטים קרובים ללבו, בהם הקמת בית זיקוק במחוז מולדתו ורכבת שתשמש תיירים בדרכם לשרידי המאיה בעיר הקדומה פלנקה. כל ההצעות אושרו ברוב גדול.

הנשיא החדש ימשיך לגור בבית הפרטי עד אמצע 2019, כשבנו הצעיר בן ה-11 יסיים את שנת הלימודים. אז הוא ישכור בית סמוך לארמון הלאומי, שבו נמצא המשרד שלו, או יתגורר בחלק קטן של הבניין עצמו, שנמצא במרכז ההיסטורי של העיר. הוא הבטיח אתמול כי יעבוד 16 שעות ביום. יצוין שבעיתונות הלטינואמריקאית הנשיא בחדש מכונה "אנטיבולוסנרו", בגלל שעומד בקוטב האידיאולוגי השני מנשיא ברזיל הנבחר, ג'איר בולסונרו מהימין הקיצוני שיתחיל את כהונתו ב-1 בינואר הקרוב.