אמריקה הלטינית מאוחדת נגד איומי ההתערבות הצבאית של טראמפ בוונצואלה

אמריקה הלטינית מאוחדת נגד איומי ההתערבות הצבאית בוונצואלה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. איומי נשיא ארה"ב להשתמש בכוח צבאי נגד הממשלה הסוציאליסטית בקראקס, ליכדו את אותם מנהיגים הדורשים מארה"ב לא תתערב בענייני האזור. "אפשרות של התערבות צבאית לא צריכה אפילו לעלות על הדעת", אמר נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, בעת ביקורו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס באזור. "אמריקה היא יבשת של שלום", הדגיש.

2017-08-16_212329

הנשיא מדורו קורא השבוע להגן על ריבונות ארצו (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

תגובת נשיא קולומביה לדברי טראמפ, שעליה חזרו גם מנהיגים אחרים באמריקה הלטינית, עלולה לסכן את הברית השברירית שקמה נגד מדורו מצד המדינות ובהן שולט הימין הניאוליברלי. המשך שימורה של הברית הזאת יהיה אתגר עבור פנס בסיורו השבוע במדינות אחרות באמריקה הלטינית, בהן צ'ילה, פנמה וארגנטינה. כבר בתחנתו הראשונה בסיור, קולומביה, שינה פנס את הטון וקרא ל"פתרון של שלום". עם זאת, בפגישתו למחרת הוא הבהיר כי ארה"ב "לא תעמוד מהצד".

הפולמוס התעורר בשבוע שעבר בעת שיחה של טראמפ עם כתבים על המשבר עם צפון קוריאה, במהלכה הוסיף לפתע את ונצואלה לרשימת המדינות בהן ארה"ב שוקלת להתערב צבאית. "יש לנו אופציות רבות בוונצואלה, כולל האופציה הצבאית אם צריך", אמר הנשיא.

הדברים הביעו לחיזוקו של מדורו בארצו וברחבי היבשת. שהזהיר כמו קודמו הוגו צ'אבס מפני מזימות ופלישה של ארה"ב למדינה. במקביל, הם העמידו את מדינות אמריקה הלטינית האחרות במצב בעייתי, שבו הן נאלצות לבחור בין מממשלה הדוגלת בסוציאליזם לבין מדינה אחרת הנוהגת כאימפריאליסטית.

פרו, שאימצה עמדה נחרצת במיוחד נגד ממשל מדורו, פרסמה בשבת הודעה שבה היא מגנה שימוש אפשרי בכוח נגד ונצואלה. מקסיקו אמרה שאי אפשר לפתור משבר עם חיילים, ואילו ברזיל הכריזה שוויתור על שימוש באלימות הוא "הבסיס לשיתוף פעולה דמוקרטי" . קובה נמנית עם המדינות הראשונות שגינו את המדיניות האימפריאליסטית של טראמפ.

תגובות המדינות הלטיניות אינן נטולות הקשר היסטורי. חלק מאלה המוקיעות עתה את השימוש בכוח חוו בעצמן פלישה של ארה"ב, שראתה במשך זמן רב את האזור כ"חצר אחורית". ב–1989 היא פלשה לפנמה, אחת המדינות הכלולות בסיור של פנס, והפילה את מנואל נורייגה. גם לא נשכחה התמיכה הפעילה של ארה"ב בהפלת ממשלתו הסוציאליסטית של סלבדור איינדה בספטמבר 1973 באמצעות הפיכה צבאית עקובה מדם.

נשיא ארגנטינה הימני מאוריסיו מקרי אמר הלילה (רביעי) במסיבת עיתונאים משותפת עם סגן הנשיא פנס כי אין מקום להתערבות צבאית במשבר בוונצואלה. "השימוש בכוח אינו הפתרון", אמר. מחר צפויה הפגנה גדולה במרכז בואנוס איירס, ביוזמת המפלגה הקומוניסטית וכוחות שמאל נוספים, נגד ביקורו של פנס ואיומי ההתערבות בוונצואלה.

יצוין שמדורו קרא ביום שני לקיים אימונים צבאיים במדינה. עם זאת, מדורו הודיע כי הוא עדיין מעוניין לשוחח עם טראמפ, שדחה הצעה כזו בשבוע שעבר.

בכנס שערך בקראקס קרא מדורו לתומכיו להצטרף לתמרונים צבאיים שייעכרו ב-26 וב-27 לחודש, בהשתתפות חיילים ואזרחים, הפעילים במליציות עממיות. "על כולם להצטרף לתוכנית ההגנה, מיליוני גברים ונשים", אמר הנשיא. "נראה איך האמריקאים האימפריאליסטים יקבלו זאת". רבבות השתתפו בעצרת שנערכה בקראקס נגד ההתערבות האימפריאליסטית.

עוד אל איומי הנשיא טראמפ, בעמוד השער בגיליון "זו הדרך" שפורסם הבוקר:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/08/G31_2017.pdf