אמנסטי קורא לחברת מודרנה לעמוד בהתחייבותה שהחיסון לקורונה יהיה זמין למדינות העניות

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי קרא לחברת מודרנה לעמוד בהתחייבותה לשתף את הטכנולוגיה שתבטיח שהחיסון לקורונה לא יהיה זמין רק למדינות העשירות. לדברי אמנסטי על פי החוק הבינלאומי, "על חברות חלה האחריות לכבד את זכויות האדם, ובין היתר אסור להן לחבל במאמצים של מדינות לממש את הזכות לבריאות, או לחבל בגישה לתרופות". יצוין שעד כה, "מודרנה" היא החברה היחידה שהתחייבה שלא לאכוף את זכויות הקניין הרוחני שלה על החיסון שהיא מפתחת לקורונה, ולאפשר גם לגורמים אחרים לייצר את החיסון.

בתגובה להודעה של "מודרנה", שהחיסון החדש מתוצרתה נמצא יעיל ב-94.5% מהמקרים, אמר סטיבן קוקברן, ראש התוכנית לצדק כלכלי וחברתי במטה אמנסטי בלונדון: "לאחר שכבר מכרה את רוב המלאי האפשרי של החיסונים לשנת 2021 למדינות העשירות, 'מודרנה' חייבת לעמוד בהתחייבותה לאפשר לגורמים אחרים לייצר את החיסון ולספק את המידע והטכנולוגיה שיאפשרו זאת, מרגע שיוכח כי החיסון הוא בטוח ואפקטיבי". "על חברות כמו מודרנה ופייזר חלה האחריות לכבד את זכויות האדם, ועליהן למלא תפקיד מוביל בפתרון הגלובלי לקוביד-19, באמצעות שיתוף והבטחה של מחירים בני השגה. אסור להן לאפשר לממשלות לאגור חיסונים עבור מיעוט פריבילגי".

לדברי קורברן "נוכל לשים סוף למגיפת הקורונה רק אם חברות יבטיחו שאלו הזקוקים יותר מכל לחיסונים מצילי חיים לא יישארו מאחור. זה הזמן בו חברות מוכרחות לעמוד בהתחייבויותיהן, לגלות אחריות כלפי זכויות האדם ולהבטיח את הגישה הנרחבת ביותר שניתן להמצאותיהן החדשניות".