אמנסטי פתח בקמפיין בינלאומי לציון 50 שנות כיבוש וקורא להחרים תוצרת ההתנחלויות

ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי" קרא היום (רביעי) לקהילה הבינלאומית לאסור על ייבוא של כל סוגי המוצרים מההתנחלויות. זאת, כחלק מקמפיין עולמי שהשיק הארגון לציון 50 שנות כיבוש. כמו כן, הקמפיין קורא למדינות בכל העולם למנוע מחברות הקשורות לממשלותיהן לפעול בהתנחלויות או לסחור עמן. "במשך עשורים העולם הביט מן הצד בשעה שישראל הרסה בתי פלסטינים ובזזה את אדמותיהם ומשאביהן הטבעיים למטרות רווח. בשעה שצמיחת הכלכלה הפלסטינית נמנעת בשל 50 שנות מדיניות נצלנית, תעשייה בשווי מיליונים דולרים רבים משגשגת ומתבססת על הדיכוי השיטתי של האוכלוסייה הפלסטינית", אמר סאליל שאטי, מזכ”ל תנועת "אמנסטי" העולמית.

2017-06-07_223455

"לאחר 50 שנה, אין להסתפק רק בגינוי הרחבת ההתנחלויות על ידי ממשלת ישראל. הגיע הזמן שמדינות העולם יפעלו באופן משמעותי בזירה הבינלאומית כדי להפסיק את מימון ההתנחלויות שהן לכשעצמן הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומהוות פשע מלחמה", הוסיף שאטי. מוצרים וסחורות שיוצרו בהתנחלויות הבנויות על אדמה פלסטינית כבושה מיוצאות במאות מיליוני דולרים מדי שנה, למרות העובדה שרוב מוחלט של מדינות העולם גינו באופן רשמי את ההתנחלויות והכריזו עליהן כעל בלתי חוקיות תחת החוק הבינלאומי. במהלך השנים גופים עסקיים ישראליים ובינלאומיים איפשרו את בניית ההתנחלויות ואת הרחבתן.

ועוד: "המדיניות הישראלית ליישב אזרחים על אדמה פלסטינית כבושה הובילה לאינספור הפרות של זכויות אדם. עשרות אלפי בתים של פלסטינים ורכושם נהרסו על ידי ישראל ומאות אלפי פלסטינים נעקרו מבתיהם; משפחות רבות גורשו מבתיהן או מאדמותיהן כדי לפנות שטחי בנייה להתנחלויות. לפחות מיליון דונם של קרקע פלסטינית נוכסו לצורכיהן הבלעדיים של ההתנחלויות. ישראל אף השתלטה באופן בלתי חוקי על המשאבים הטבעיים של הפלסטינים, כגון מים, אדמה חקלאית, מחצבים ועוד, והסיטה את השימוש במשאבים אלו לרווחי התעשיות שבהתנחלויות, שמייצרות מוצרים חקלאיים, חומרי בניין ומוצרים אחרים, שפעמים רבות מיוצאים לחו”ל. באותה עת, ישראל הטילה מגבלות שרירותיות על הפלסטינים, ששללה מהם את הגישה למקורות מים והשימוש בהם, הגבילה את הפיתוח הכלכלי הפלסטיני ומפירה את הזכויות הכלכליות והחברתיות שלהם".

ברחבי הגדה המערבית התשתיות של ההתנחלויות, כולל הכבישים שמיועדים “למתנחלים בלבד”, חילקו וביתרו את הערים הפלסטינים ואת הכפרים הפלסטינים, והגבילו משמעותית את חופש התנועה של הפלסטינים. ישראל מוסיפה לתחזק כבר כמעט עשור את המצור הבלתי חוקי על רצועת עזה, שמגביל את התנועה לרצועה מן האוויר, מן הים ומן היבשה, וכולא שני מיליון בני אדם בשטח קטן יותר ממחציתה של העיר ניו יורק.

"אחת הטרגדיות של 50 שנות הפרות בלתי פוסקות של זכויות אדם הקשורות לכיבוש, היא שהעולם התרגל לרמות מזעזעות של דיכוי והשפלה שהפלסטינים חווים ומתמודדים עימם ברמה יוםיומית בשטחים הכבושים", הוסיף שאטי. "אבל איך מדינות יכולות להוסיף לאפשר את התמיכה הכלכלית במדיניות התנחלויות שהיא באופן אינהרנטי אכזרית, מפלה ופושעת, ומאפשרת למתנחלים לחיות על אדמות גנובות בבתיהם מוקפי  מדשאות ובריכות שחייה, בשעה שמהקהילות הפלסטיניות נשללות כל גישה למים נקיים או לחשמל במידה שתספק את הצרכים הבסיסיים ביותר?".

 יצוין שבמשך עשרות שנים החלטות רבות של האו"ם קבעו ואישררו את העובדה שההתנחלויות מפרות את החוק הבינלאומי. באחרונה החליטה מועצת הביטחון של האו"ם, בדצמבר 2016, לקרוא לישראל לעצור את כל הפעילות בהתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים. ההחלטה קראה למדינות העולם להבדיל בכל עיסוקיהן בין מדינת ישראל לבין השטחים הכבושים מאז 1967. למרות זאת, ישראל האיצה את הרחבת ההתנחלויות ואת התמיכה בהן בחודשים האחרונים, והודיעה על תוכניות לבנייה של אלפי בתים חדשים בהתנחלויות הקיימות, וכן תוכניות לבניית אלפי בתים חדשים בשתי התנחלויות חדשות בגדה המערבית.

"ישראל הבהירה מעבר לכל ספק שבניית ההתנחלויות ותחזוקתן היא בעדיפות גבוהה יותר מבחינתה מאשר כבוד לחוק הבינלאומי. הגיע הזמן שהעולם יעביר מסר ברור שהוא לא יסבול יותר את הזלזול הבוטה של הרשויות בישראל כלפי החוק הבינלאומי", הדגיש שאטי.

לאתר הקמפיין הבינלאומי (באנגלית):

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/06/israel-occupation-50-years-of-dispossession/