'אמנסטי' פרסם דו"ח חמור על מדיניות ממשלת הימין כלפי הפליטים האפריקאים

הארגון לזכויות אדם הבינלאומי "אמנסטי" פרסם אתמול (שני) דו"ח חמור נגד מדיניות ממשלת הימין כלפי הפליטים ומבקשי מקלט האפריקאים ובייחוד נגד מדיניות ה"ההחזרה מרצון" לאוגנדה שמפעילה ממשלת ישראל כלפי מבקשי המקלט מאריתריאה וסודאן. הדו"ח מתבסס על עדויות רבות של מבקשי מקלט, לפיהן העוזבים "מרצון" לאוגנדה נותרים ללא מסמכים וניירות מתאימים, ללא הגנה ומשאבים לקיום חייהם. בארגון תקפו את "השקרים של ממשלת ישראל" שאפשרו את כניסתם הבלתי מוסדרת של מבקשי מקלט לאוגנדה, כך לטענתם.

2018-06-19_202920

בדו"ח מיוחד של הארגון על מדיניות ישראל בנושא, שנקרא "בלתי חוקי ובכפייה", איגדו באמנסטי עדויות של 21 מבקשי מקלט מאריתריאה וסודן ש"עזבו מרצון" את ישראל לאוגנדה, חלקם בשנה האחרונה. לטענת אמנסטי, ההסכם שחתמו היוצאים מול ישראל שקרי והבטחותיה לא מומשו.

לפי הדו"ח, גורמים ישראליים רשמיים הנפיקו מסמכים והבטיחו בעל פה למגורשים שיזכו למעמד תושב באוגדה. מעמד זה אמור היה לאפשר להם לשהות ולעבוד במדינה, מבלי לחזור לארץ מוצאם. מנגד, ממשלת אוגנדה הכחישה את קיומו של הסכם לקבלת מגורשים מישראל וסירבה להכיר בכל מחויבות כלפיהם – זאת על אף שיותר מאלף מבקשי מקלט הגיעו אליה מישראל, כך לטענת אמנסטי.

מבקשי מקלט שרואיינו על ידי אמנסטי סיפרו שמצאו את ההבטחות של ישראל ריקות מתוכן. לא רק שלא זכו למעמד תושב, הם נותרו במעמד מהגר בלתי רגיל ותחת סכנת מעצר והחזרה לארץ המוצא. כמו כן, לא ניתנה להם האפשרות לעבוד באוגנדה.
"מערכת המקלט הבלתי מתפקדת של ישראל הותירה את מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודאן תלויים באוויר במשך שנים", אמרה שרמיין מוחמד, ראש תחום זכויות פליטים ומהגרים באמנסטי אינטרנשיונל. "האנשים הללו שבאו לישראל בחפשם ביטחון, נתקלו במעצרים ממושכים ובהפרות של זכויות האדם הבסיסיות ביותר שלהם, למקלט, לבריאות ולביטחון. הם כעת הם ניצבים בפני עתיד עגום ביותר שצופן להם גירוש לארץ בלתי מוכרת או חזרה לרדיפות שמהן נמלטו".

היא הוסיפה כי "באמנסטי קוראים לממשלת ישראל לעצור את ההליכים הללו, להעניק למבקשי המקלט גישה למערכת מקלט הוגנת ויעילה שתהווה מסלול למעמד חוקי בישראל".

במסקנות הדוח נטען כי הגירוש של מבקשי המקלט מאריתריאה וסודן "אינו באמת מרצון". לטענתם, עד אפריל 2018, הכלי העיקרי בו נקטו הרשויות בישראל היה מעצרים ללא הגבלת זמן או איומים במעצר, על מנת לכפות, הלכה למעשה, על אזרחים סודנים ואריתראים לעזוב את ישראל. "הגירוש מפר את עקרון אי ההחזרה הקבוע בחוק הבינלאומי, ועובר על איסור האפליה שקבוע גם הוא בחוק הבינלאומי".

בארגון קראו לממשלת ישראל לחקור את ההאשמות לפיהן נושאי תפקידים בממשלה אישרו את "כניסתם הלא חוקית של מבקשי מקלט לאוגנדה". באמנסטי אף האשימו נושאי תפקידים בממשלה בקיום "שיח גזעני ורווי שנאת זרים".

"הדו"ח מציג עדויות חזקות מאוגנדה על מהלכים בלתי כשרים בעליל, ועל ידה הארוכה של ישראל שיודעת כל מה שקורה שם, שמסייעת באופן ישיר לגורמים מקומיים שמציעים למבקשי המקלט לשקר לרשויות אוגנדה על אופן הגעתם או להבריח אותם החוצה מהמדינה באופן לא חוקי", מסרה חן בריל מאמנסטי. "ישראל לוקחת חלק בכך תוך התעלמות מוחלטת ממצבם הקשה ומקריאותיהם לעזרה של מבקשי המקלט, שאותם גירשה לשם".

 

לקריאה הדו"ח המלא (44 עמודים, באנגלית):

https://www.amnesty.org/en/documents/mde15/8479/2018/en/