אמנסטי מאשים: בית המשפט – חותמת גומי של משרד הביטחון להפרת זכויות אדם

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול (שני) עתירה של ארגון אמנסטי שהוגשה באמצעות עו"ד איתי מק נגד חברת הסייבר אן.סי.או המבקשת ממדינת ישראל לבטל את היתרי הייצוא של החברה. באמנסטי טוענים כי בית המשפט משמש "חותמת גומי לחיסיון של משרד הביטחון להפרות זכויות אדם".

מנכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל מולי מלקאר אמרה: "כאזרחית ישראל וכעותרת, פסק הדין מגלה את אוזלת ידה של מערכת המשפט בסירובה לקרוא למשרד הביטחון ולאפ"י (אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני) לאחריותיות ולשקיפות, הנדרשת בכל מדינה שוחרת חוק. מקריאת פסק הדין עולה כי בית המשפט, מקבל שוב ושוב את גרסת משרד הביטחון, מבלי שנבדקה, תוך התעלמות מכל הטענות, הראיות והעדויות שמהוות תשתית ראייתית משמעותית".

העתירה הוגשה בעקבות השימוש התדיר שעושות ממשלות הפוגעות באזרחיהן במוצר של החברה הישראלית ששמו המסחרי הוא "פגסוס". יצוין שהבוק נחשף שאחד מהפוליטיקאים הבכירים בקטלוניה הוזהר על כך שבמכשיר הטלפון הנייד שלו הושתלה תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת הסייבר הישראלית ואשר נמכרת לממשלות. תחקיר משותף שערכו העיתונים "גרדיאן" הבריטי ו"אל פאיס" הספרדי חשף שנשיא הפרלמנט של קטלוניה, רוז'ה טורנט, ושני פעילים למען עצמאות החבל נוספים הוזהרו בשנה שעברה מהשתלת התוכנה בטלפונים הניידים שלהם. שלושתם אנשי ציבור התומכים בעצמאות המחוז האוטונומי שבצפוןמזרח ספרד.

באמנסטי ישראל, כאמור, תוקפים את בית המשפט. "אנחנו מקבלים בצער את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שלתפישתנו היא מבישה, אם כי אינה מפתיעה: משרד הביטחון מעניק חסינות להפרות של זכויות אדם כבר שנים רבות ובית המשפט משמש כחותמת גומי לחסינות זו. פסק הדין, שמתעלם מהר הראיות שהגשנו להפרת זכויות האדם באמצעות מוצרי הריגול של אן.סי.או מצטרף לשורה של החלטות ולמדיניות ארוכת שנים של ממשלות ישראל להיות שותפה לפשע, באמצעות ייצוא נשק למשטרים חשוכים, תחת מעטה של 'ביטחון המדינה ויחסי החוץ של ישראל'".

באמנסטי ציינו עוד כי בהחלטתו, בית המשפט הטיל בפסיקה המביכה הזו נטל הוכחה בלתי אפשרי על החברה האזרחית: להביא פירוט מדויק וספציפי של הקשר בין חברות ביטחוניות הפועלות באישור ובחיסיון משרד הביטחון לבין משטרים שמפירים זכויות אדם. "משתמע שבית המשפט דורש מהחברה האזרחית להציג את רישיון הייצוא הספציפי, שנתון תחת חיסיון ביטחוני גורף. בשל אותו החיסיון הגורף של משרד הביטחון הדבר הפך לנטל שרק בית המשפט יכול לשאת בו. בדיוק זו הסיבה שבעתירתנו ביקשנו מבית המשפט שהוא זה שיברר את הסוגיה ברמת הדיוק הספציפית הזו", אומרים בארגון

לתחקיר משותף שערכו העיתונים "גרדיאן" הבריטי ו"אל פאיס" הספרדי שפורסם הבוקר:

https://www.theguardian.com/world/2020/jul/13/phone-of-top-catalan-politician-targeted-by-government-grade-spyware

https://elpais.com/espana/2020-07-13/el-movil-del-presidente-del-parlament-fue-objetivo-de-un-programa-espia-que-solo-pueden-comprar-gobiernos.html