אמנסטי: חברות התיירות המקוונות פועלות להרחבת ההתנחלויות ומרוויחות מפשעי מלחמה

ענקיות ההזמנות המקוונות בתחום התיירות (Airbnb, Booking.com, Expedia ו־(TripAdvisor מתדלקות את הפרות זכויות האדם של הפלסטינים באמצעות פרסום מאות מקומות לינה ואטרקציות בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות שבשטחים הפלסטינים הכבושים, על אדמות פלסטיניות, כולל מזרח ירושלים. כך קובעת ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי בדו"ח שפורסם הבוקר (רביעי).

2019-01-30_204345

בדו"ח "היעד: כיבוש התיירות הדיגיטלית בהתנחלויות הבלתי־חוקיות של ישראל בשטחים הפלסטינים הכבושים", מתעדת התנועה כיצד חברות ההזמנה הדיגיטליות מקדמות תיירות בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות ותורמות לקיומן ולהרחבתן. הקמת ההתנחלויות על ידי ישראל והובלת אזרחיה למגורים בהן, בשטחים הפלסטינים הכבושים, מהווה הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי ומוגדרת כפשע מלחמה. למרות זאת, החברות הללו ממשיכות לפעול בהתנחלויות באין מפריע ומרוויחות מהמצב.

אחת ההתנחלויות שנכללו בדו"ח אמנסטי היא כפר אדומים, שבה מרכז תיירותי שהולך וגדל, הממוקם במרחק של פחות משני קילומטרים מהכפר הבדואי חאן אל־אחמר שהריסתו המיידית באמצעות הכוחות הישראליים קיבלה אור ירוק מבית המשפט העליון בירושלים. הרחבת כפר אדומים וההתנחלויות הסובבות אותה מהווה גורם מרכזי בהפרות זכויות האדם נגד הקהילה הבדואית המקומית.

"ההשתלטות הבלתי חוקית של ישראל על אדמות פלסטיניות והרחבת ההתנחלויות מנציחה סבל עצום, דוחקת את הפלסטינים מבתיהם, מחריבה את פרנסתם ושוללת מהם את תנאי המחייה הבסיסיים ביותר, כגון מי שתייה. חברות התיירות המקוונות מציגות את פעילותן כמבוססת על ערכי השיתוף והאמון ההדדי, אך בפועל הן תורמות להפרות זכויות אדם על ידי פעילותן המסחרית בהתנחלויות", מסרה סימה ג'ושי, מנהלת תחום הסוגיות הגלובליות באמנסטי.

"ממשלת ישראל משתמשת בתעשיית התיירות הצומחת והמשגשגת בהתנחלויות כדרך ליצירת לגיטימציה לקיומן ולהרחבתן של ההתנחלויות הבלתי חוקיות, וחברות ההזמנה המקוונות משתפות פעולה עם האג'נדה הזו. הגיע הזמן שהחברות הללו יגנו על זכויות האדם על ידי משיכת כל פרסומיהן בהתנחלויות הבלתי חוקיות שבשטחים הכבושים. פשעי מלחמה אינם אטרקציה תיירותית", הוסיפה.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן (הליכוד) את דו"ח ארגון אמנסטי. לדבריו, "ארגון אמנסטי הצבוע מדבר בשם זכויות האדם ובפועל מקדם חרמות כנגד אזרחי ישראל כחלק מקמפיין החרם והדהלגיטימציה האנטישמי. הנחתי את המשרד לנושאים אסטרטגיים לבחון את האפשרות למנוע כניסת ושהיית אנשי אמנסטי בישראל". על כך מסרה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש) "היום זה חלקה של אמניסטי במסע ההסתה הדוהר של ממשלת הימין. סכומי עתק כדי לייצר תעשייה בגדה הכבושה לא יישנה את המציאות של פשעי מלחמה; שוד קרקעות, הפרות זכויות אדם וכל הנגזר מהכיבוש. אין כיבוש נאור. את זה צריכות להבין גם חברות התיירות שמשתפות פעולה עם הכיבוש, ומנסות להלבין אותו."

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש): "עומק ההסתה והבהלה שפשטו בקרב שרי ממשלת הימין הוא הוכחה לכך שדו"ח אמנסטי חשוב ונחוץ". הוא קרא לחברות התיירות "אל תשווקו פשעי מלחמה באטרקציות תיירותיות". יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הוסיף ביד אחת הממשלה מנסה להוכיח בעולם שישראל היא מדינה נאורה, וביד השניה מנסה למנוע מפעילי אמנסטי, ארגון זכויות האדם הגדול בעולם, להיכנס לארץ. במקום לנסות לטשטש דו"חות לא יותר פשוט לסיים את הכיבוש?".