אמנסטי: המשטר הסורי הוציא אלפים להורג מתחילתה של מלחמת האזרחים בכלא בצפון דמשק

הרשויות בסוריה הוציאו להורג לפחות 13 אלף בני אדם מתחילתה של מלחמת האזרחים בכלא בצפון דמשק – כך עולה מדו"ח של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל שפורסם הבוקר (שלישי). על פי הדו"ח, האסירים נהרגו בתלייה בבית הכלא, המכונה "בית המטבחיים", כאשר עשרות בני אדם נתלו בכל שבוע, באישור בכירים המשטר, בהם סגניו של הנשיא בשאר אסד.

2017-02-07_201055

לדברי הארגון, אלפים רבים אחרים שהוחזקו בכלא סיידנאיה מתו מעינויים ומרעב וגופותיהם הושלכו לשני קברי אחים בפרברי דמשק. השלכת הגופות היתה מעשה שיטתי וקבוע מדי יום שלישי במהלך חמש השנים האחרונות ונעשתה בשעת לילה.

דו"ח אמנסטי, הנקרא "בית מטבחיים אנושי", מפרט האשמות קשות נגד המשטר הסורי בגין התעללות חסרת תקדים במלחמת האזרחים, שגבתה עד כה את חייהם של לפחות 400 אלף בני אדם ועיקרה מבתיה כמחצית מאוכלוסיית המדינה. לין מעלוף, סגנית מנהלת תחום המחקר במשרדי אמנסטי בביירות, הסבירה כי חוקרי הארגון תיעדו לפחות 35 שיטות עינויים שונות שהיו בשימוש בסוריה מאז שנות ה-80, אולם השימוש בהן גבר באופן מדאיג מאז 2011. טענות אלה מצטרפות לדיווחים מארגונים נוספים, שמצביעים על מותם של כ-17 אלף אסירים כתוצאה מעינויים או מהזנחה בבתי הכלא – כמעט כמו מניין ההרוגים בלחימה בשדה הקרב בחאלב, שמוערך ב-21 אלף בני אדם.

"הזוועות המתוארות בדו"ח חושפות מבצע מפלצתי וחשאי, שמאושר בדרגות הגבוהות ביותר של המשטר הסורי, ונועד למחוץ כל צורה של התנגדות בקרב האוכלוסייה הסורית", הבהירה מעלוף. "ההוצאות להורג נערכות לאחר משפטי דמה, שנמשכים כדקה או שתיים, אולם הן מאושרות על ידי הגורמים הבכירים ביותר" הוסיפה, וציינה בין היתר את המופתי הגדול של סוריה ואת שר ההגנה.

הדו"ח טוען כי עוד אלפים אחרים ככל הנראה נתלו בכלא סיידנאיה מאז סוף 2015, שכן לאחר מכן שומרים לשעבר ואסירים שסיפקו מידע לאמנסטי אמרו כי אין להם יותר גישה למידע אמין מכותלי הכלא. הארגון ראיין 84 בני אדם, בהם ארבעה שומרים לשעבר בשני מבנים מרכזיים במתחם הכלא. במבנה אחד, הבניין האדום, הוחזקו אזרחים שנעצרו, ובמבנה השני, הבניין הלבן, הוחזקו חיילים לשעבר ובמרתפיו נתלו האסירים.

לדו"ח המלא שפורסם הבוקר על ידי אמנסטי: https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2016/08/syria-torture-prisons