אמנות ההתנגדות: נפתחה תערוכה בגרמניה של צאצאי הקולוניאליזם האירופי

תערוכה חדשה שמועלת בקלן שבגרמניה מציגה אמנים בינלאומיים תחת הכותרת "להתנגד! אמנות ההתנגדות". על כך פורסם בסוף השבוע בעלון המקוון "השבוע באפריקה", חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון.

תהלוכה בקלן במסגרת התערוכה "להתנגד!" (צילום: יונגה וולט)

 

מטרת התערוכה: לחקור את הקולוניאליזם מנקודת מבט אחרת, אשר כוללת בתוכה את ההשפעות עד לימינו אנו על צאצאי הנכבשים. סיפורים על גזענות בת ימינו, והסטריאוטיפים שהונצחו מתקופת הכיבוש ועדיין קיימים ומשפיעים על חייהם של צאצאים בגלות.

המיזם אסף יצירות מארבעים אמנים אשר מגיעים משלושים מדינות שונות, ברובם מהדרום הגלובלי, ומציג מספר בלתי מבוטל של נשים. "בניגוד לעבר, התערוכה  מעניקה קול לקורבנות הקולוניאליזם ומטרתו להציע שינוי פרספקטיבה", הסבירה מנהלת המוזיאון, ננט סנופ . עוד הדגישה ש"התערוכה בוחנת גם את השאלה מה פירוש ההתנגדות כיום"?

סביב התערוכה נערך דיון גם ברצח העם שבוצע על ידי הקולוניאליזם הגרמני בנמיביה, בין   1904ל-1908 בו דוכאו באכזריות התקוממויות של שבטי הררו ונאמה שהסתיימו ברציחתם של יותר מ-90 אלף בני אדם. זהו רצח עם הראשון בתולדות המאה ה-20. תערוכה זו גם ממשיכה בדיון המתמשך ברחבי אירופה המערבית סביב השבת האמנות הילידית השדודה באוספי המוזיאונים האירופיים שהצגנו בפניכם בחודש האחרון.

 

עוד על התערוכה

https://www.museenkoeln.de/rautenstrauch-joest-museum/RESIST-The-Art-of-Resistance