אלפי מפגינים צעדו בתל-אביב בדרישה להפסקת המשלוחים החיים לישראל

אלפי מפגינים צעדו אמש (מוצ"ש) במרכז תלאביב בדרישה להפסקת המשלוחים החיים לישראל. המפגינים צעדו לאורך שדרות רוטשילד תוך קריאות "משלוחים חיים הם משלוחי מוות", ו"כל הים כבר מדמם – משרד החקלאות אשם", ולבסוף התכנסו לעצרת מחאה ברחבת הסינמטק.

2018-04-29_161410

מפגינים אמש בדרישה להפסקת המשלוחים החיים לישראל (צילום: זו הדרך)

"בקרוב יחל הקיץ, וכשהטמפרטורות עולות התנאים הנוראיים במשלוחים החיים רק מחריפים", אמר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), שקלח חלק בהפגנה. "הערב אני צועד יחד עם האלפים בדרישה ברורה מהממשלה, לעצור עכשיו ומיד את המשלוחים החיים ולקדם מדיניות כוללת של הפחתת צריכת המזון מן החי. החודש נחשפנו להתאכזרות הקשה כלפי כבשים שמובלות כמשלוחי בשר חיים מאוסטרליה. דרשתי משר החקלאות לפעול לעצירת המשלוחים באופן מיידי. בקרוב יחל הקיץ והערב כולנו דורשים מהממשלה להפסיק את ההתעללות של המשלוחים החיים ולקדם מדיניות כוללת המקדמת הפחתת צריכת המזון מן החי".

חברי כנסת מסיעות הקואליציה והאופוזיציה ביקשו היום את תמיכת הממשלה בהצעת חוק משותפת שנועדה להגביל את משלוחי הייבוא של בעלי חיים לשחיטה בישראל. ההצעה אוסרת לבצע משלוחים שאינם עומדים בתנאים הנוקשים הנקבעים בה: הובלה באוניה לבעלי חיים שמשקלם בין 100 ל-200 ק"ג בלבד וזמן הובלה שאינו עולה על שישה ימים. הובלה במטוס תאושר לבעלי חיים שמשקלם בין 60 ל-150 ק"ג, בטיסה ישירה מאירופה שאינה נמשכת יותר משש שעות. "הצעת החוק נועדה להפסיק את הסבל החמור והמיותר שנגרם למאות אלפי בעלי חיים שמיובאים לישראל במסעות קשים ואכזריים רק על מנת להשחט בסוף הדרך", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

ב-2014 בוטל המכס על ייבוא עגלים וטלאים לישראל ומאז חלה עליה חדה במספר העגלים והטלאים המיובאים. בשנת 2015 יובאו 298 אלף עגלים וטלאים, מחציתם מאוסטרליה ומחציתם מאירופה. על פי הנתונים שהציגו יוזמי החוק, ביטול המכס נועד להוריד את יוקר המחייה אולם מנתוני המדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מאז 2014 עלה מחיר הבשר הטרי לצרכן בכ-12%. בנוסף, יוזמי החוק אומרים כי למרות הבטחת משרד החקלאות ביולי 2016 כי יפעל להגבלת המשלוחים החיים, הסתבר שבאותה שנה היקף המשלוחים הגיע לשיא בייבוא של כ-570 אלף עגלים וטלאים, כמעט כפול בהשוואה לשנה שקדמה לה.

"יבוא מאסיבי של עגלים וטלאים מארצות זרות מסכן את משקי החקלאות בארץ, הן החי והן הצומח, מסכן את המים והאדמה ומסכן את בריאות הציבור מאחר שהם מביאים איתם מחלות", נכתב בהצעת החוק. “משרד החקלאות ופיתוח הכפר לא מסוגל לעמוד במשימות הפיקוח האלמנטריות על המשלוחים החיים שמגיעים ארצה ולכן הפריט את נושא הפיקוח וההסגרים והעביר אותם לידי היבואנים עצמם".