אלפי מבקשי מקלט הפגינו מול שגרירות רואנדה; מפגשים בת"א ובי-ם

אלפי מבקשי מקלט הפגינו הבוקר (שני) מול שגרירות רואנדה בהרצליה נגד מבצע הגירוש שיזמה ממשלת הימין. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין השאר: "גירוש לרואנדה גזר דין מוות", "ממקלט ברואנדה לסחורה בלוב", "יהודים התעוררו" ו"חיי שחורים שווים לא בישראל". יחד עם הפליטים הפגינו גם פעילים ישראלים הלוקחים חלק במערכה נגד הגירוש.

2018-01-22_202046

מפגינים, היום, מול שגרירות רואנדה בהרצליה (צילום: המוקד לפליטים ולמהגרים)

עדויות של מבקשי מקלט שעזבו בשנים האחרונות את ישראל לרואנדה ולאוגנדה ושפורסמו ב"הארץ", מעלות כי מדינות אלה אינן מספקות להם הגנה וזכויות בסיסיות' ורבים ממשיכים במסע בחיפוש אחר מקלט. לפני כחודשיים פורסמו עדויות של אריתראים וסודאנים ששהו בישראל, עזבו לרואנדה והצליחו להגיע לגרמניה ולהולנד. הם סיפרו כי לא ניתנה להם אפשרות להישאר ברואנדה ומעמדם לא הוסדר. לפי העדויות, מבקשי המקלט שעזבו את ישראל נכלאו לעתים בחיפוש אחר מקלט אחר, סבלו מאלימות וסחיטה והיו נתונים בסכנת מוות. בהיעדר מעמד ומסמכים, הם היו חשופים גם לאיומי גירוש חוזרים ונשנים לארצות המוצא שמהן נמלטו וחלקם הוחזקו בתנאים קשים במתקנים בלוב ועברו דרך מסוכנת בים.

המפגינים היום האשימו את נשיא רואנדה, פול קגאמה, כי חתם על ההסכם עם ממשלת ישראל עבור בצע כסף ונשק שיקבל בתמורה. על פי פרטי ההסכם, רואנדה תקבל 5,000 דולר עבור כל מבקש מקלט שתקלוט לתחומה.

כמו כן, טייסים מחברת "אל על" הצהירו כי יסרבו להטיס מבקשי מקלט למדינה שלישית כפי שמתכננת הממשלה. הטייס שאול בצר התבטא בחשבון הפייסבוק שלו נגד המעשה. "כבן לעם היהודי, שגדל והתחנך על ערכי הציונות, זו שחידשה את קיומו של העם בארץ ישראל, שחי כאן במשך כל חייו, ולקח חלק במבצעים מעבר לקוי האויב, אשר דרשו לא מעט אומץ ואמונה בצדקת דרכנו, הכרה במוסר היהודי וקדושת החיים של כל אדם באשר הוא, במטרה להבטיח לנו ולדורות הבאים שלעולם לא נהיה שוב פליטים הנתונים לחסדי אחרים, אין שום מצב שאני כאיש צוות אויר, אקח חלק בהטסת פליטים/מבקשי מקלט בדרכם ליעד, אשר הסיכוי שלהם לשרוד אחרי ההגעה אליו (״מדינה שלישית״) שואף לאפס", אמר בצר, "במשימה כזו אין צורך באומץ רב, אבל דווקא במשימה כזו לא אוכל לתפקד כנדרש ממני. כטייס וכאדם".

טייס "אל על" נוסף, יואל פיטרברג אמר לפני מספר ימים: "מרטין לותר קינג אמר שהדברים הנוראים בהיסטוריה קרו לא בגלל האנשים הרעים שביצעו אותם אלא, בגלל ״האנשים הטובים״ ששתקו בזמן שזה קרה. אני לא אטיס פליטים מגורשים בניגוד לרצונם ולו אך מהסיבה החוקית שהם עלולים לסכן את בטיחות הטיסה".

הארגון הבינלאומי "משמר זכויות אדם" דרש היום כי מהרשויות לזנוח את המדיניות החדשה, העלולה להוביל לכליאה בלתי מוגבלת בזמן של אלפים מאזרחי אריתריאה וסודאן בגין סירובם לעזוב את ישראל לרואנדה או אוגנדה. מדיניות זו היא הצעד האחרון בשורה של אמצעי כפייה שישראל נוקטת נגד קבוצות אלה במטרה לסכל את מימוש זכותן החוקית לבקש הגנה, ותוביל, כמעט בוודאות, למאסרים המוניים ובלתי חוקיים של מבקשי מקלט.

לדברי סוכנות הפליטים של האו"ם אריתריאים וסודאנים השוהים בישראל לא הצליחו לזכות בהגנה כיוון שמערכת המקלט הלא הוגנת של ישראל מנעה מהם להגיש בקשות מקלט, ריפתה את ידיהם מהגשת בקשות כאלה או דחתה את בקשותיהם באורח בלתי הוגן. הרשויות הישראליות מסווגות אנשים אלה, ביחד עם כל האנשים שחצו את גבולות המדינה באורח בלתי מוסדר, כ"מסתננים" והן הכירו בפחות מאחוז אחד ממגישי בקשות המקלט כפליטים. זאת בהשוואה לשיעורי הכרה המגיעים ל-90% עבור אריתריאים ו-60% עבור סודאנים באיחוד האירופי.

לדברי ג'רי סימפסון, מנהל עמית לענייני פליטים ב"משמר זכויות אדם": "בשלב החדש במאמציה המתמשכים של ישראל להתחמק ממילוי חובתה להגן על פליטים, היא מאיימת לכלוא אלפי מבקשי מקלט המסרבים לעזוב את שטחה. במקום לכלוא אותם, ישראל צריכה לזהות את הפליטים שבקרבם ולהגן עליהם".

לדברי הארגון על הרשויות הישראליות לבצע בדחיפות, ובסיוע נציבות האו"ם לפליטים, בדיקה מקיפה של האופן שבו נחסמה גישתם של מבקשי מקלט אירתראים וסודאנים להגשת בקשות מקלט וכן של הדרך שבה ההליכים הקיימים מונעים בחינה הוגנת של בקשותיהם. יש להתיר לאנשים שלא הגישו עד היום בקשות מקלט או שבעבר נמנע מהם שימוע הוגן להגיש בקשות, או לדאוג לכך שבקשותיהם ייבחנו מחדש.

לדברי סימפסון, "עכשיו כשסוכנות הפליטים של האו"ם אישרה כי הליכי המקלט של ישראל עבור אריתריאים וסודאנים לקויים ביותר, על הרשויות הישראליות להפסיק את העמדת הפנים ולבחון מחדש בדחיפות ובהגינות את כל בקשותיהם".

יצוין שתנועת עומדים ביחד תקיים ביום רביעי הקרוב שני מפגשים, בתלאביב ובירושלים, בשעה 19:30 ובמרכזם: המערכה נגד גירוש הפליטים. המפגש בתלאביב יתקיים באברהם הוסטל (לבונטין 21) ובירושלים בבית הספר הניסויי, (הלל 28).

לדברי התנועה "ממשלת ישראל מתכוונת לגרש כ-40 אלף מבקשי מקלט ולהעמיד את חייהם בסכנה, כחלק ממסע ארוך של הסתה, שקרים והפצת שנאה. הם אומרים שזה מה שיפתור את הבעיות של דרום תלאביב, אבל זה שקר: לא מבקשי המקלט הם שאחראים להזנחה בדרום תלאביב, לא הם אחראים לעוני העצום בפריפריה החברתית, ולא הם אחראים למצוקה בשכונות. מי שאחראית לכך היא הממשלה עצמה, שנמצאת כבר עשור בשלטון, ועדיין לא עשתה דבר כדי לפתור את בעיותיהם האמיתיות של תושבי השכונות והפריפריה".

מידע על המפגש בתלאביב:

https://www.facebook.com/events/169479660334898

מידע על המפגש בירושלים:

https://www.facebook.com/events/415663315520258