אלפי יהודים וערבים הפגינו בערד נגד תוכנית כי"ל לכריית פוספטים

אלפי תושבי ערד והיישובים הערביםבדואיים באזור הפגינו אחה"צ (חמישי) בכניסה לערד נגד התוכנית לכריית פוספטים בשדה בריר, הסמוך לעיר. יצוין שמשרד הבריאות מתנגד לתוכנית וח"כ דב חנין (חד"שהרשימה המשותפת), המתנגד למכרה זה שנים, אמר בעצרת: "איך זה יכול להיות שתכנית המכרה שיסכן חיי אדם ובריאותם ויביא לגירוש אלפי בדואים מבתיהם ממשיכה להתגלגל? יש לנו בממשלה מי שרואים רק פוספטים ואת דולרים שירוויחו הטייקונים – זאת, לפני שסופרים את האזרחים!".

2018-02-08_205519

להפגנה הגיעה גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. בין השאר קראו המפגינים "הנגב רוצה אוויר נקי", והניפו שלטים שעליהם נכתב: "החיים שלנו שווים יותר", "ילדי ערד רוצים להיות בריאים" ו"שדה בריר – תחזירו לנו את האוויר".

בהמשך לאישור של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישר קבינט הדיור לפני שבועיים תוכנית מתאר הכוללת כמה אתרים לכרייה ולחציבה ברחבי הארץ. בתוכנית נידונה גם הקמת אתר כרייה של פוספטים בשדה בריר בנגב. לפני אישור סופי של החציבה תקודם תוכנית מפורטת לכל אתר הכוללת גם בדיקת השפעתה על הסביבה. עם זאת, לפי משרד הבריאות אין בכך כדי להבטיח הגנה מתאימה על בריאות הציבור. בערר שהגיש הסביר נתניהו שעל פי עמדת משרד הבריאות, במקרים של תוכניות בעלות פוטנציאל השפעה משמעותי על הבריאות יש לבצע תסקיר ייעודי שבו נידונות ההשלכות שעלולות להיות לפרויקט.

בשדה בריר נמצאים פוספטים בשווי מוערך של 60 מיליארד שקל. חברת רותם אמפרט של קונצרן כי"ל המופרט, שבבעלות הטייקון עידן עופר היושב בלונדון, אמורה להתחיל לכרות בשנים הקרובות במקום, לאחר שייגמרו המחצבים באזור הכרייה הנוכחי במישור רותם. במשרד להגנת הסביבה טענו כי אין בכרייה חריגה מתקני זיהום האוויר בהתאם לחוק אוויר נקי, אם כי אין ספק שהאישור יוסיף לתחלואה בערד וסביבותיה.