אלפי אמנים הפגינו בכיכר רבין; עצמאים מחו מול ביתו של רה"מ בקיסריה ובמרכז אילת

אירוע מחאה גדול של תעשיית התרבות בישראל נערך אמש (חמישי) בכיכר רבין בתל אביב. בכיכר התקיימה עצרת מחאה של מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים, תחת הכותרת "לא מכבים את האור על התרבות". זאת בצל סגירת אירועי התרבות במדינה בשל משבר הקורונה ואוזלת ידה של ממשלת הימין הזמנית לפצות את הנפגעים. לאירוע הגיעו כאלפיים אנשי התעשייה וחתמו על קיר ענק בו מופיעה העצומה, עליה כבר חתמו ביממה האחרונה אלפים רבים ובהם יותר מ-200 מבכירי האמנים בישראל.

אביב גפן בעצרת שנערכה אמש בכיכר רבין (צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות)

בין האמנים שהגיעו למחות: אביב גפן, עינת שרוף, ניצה שאול ועמיר בניון. המפגינים, ששילבו במחאה מיצגי לייזר עליהם נכתב "150 אלף מפיקים ואומנים", דרשו מהממשלה לקבוע מתווה של אסטרטגיית יציאה מההשבתה המלאה שנכפתה עליהם וחתמו על עצומת ענק שהוצבה על קיר קרטון בעורף בימת הנואמים.

כמו כן, אתמול בצהריים נערכה הפגנת עצמאים סוערת, אחת מסדרת הפגנות שנערכת בימים האחרונים ברחבי הארץ, מול ביתו הפרטי של ראש ממשלת המעבר בקיסריה. מאות העצמאים הגיעו מרחבי הצפון , חלקם  עם ילדים וכלבים והניפו דגלים שחורים. על השלטים שהודבקו על המכוניות, והונפו בידי המפגינים נכתב :"רוצים צדק לא צדקה".

את ההפגנה ליוו כוחות משטרה גדולים שחסמו את הכניסה לרחוב בו נמצא ביתו של ראש הממשלה וכך דחקו את המפגינים לשדרה הראשית. ההפגנה התלהטה כאשר אותם עצמאים שבאו למחות כיוון שהם סובלים מהתרסקות כלכלית החלו לקבל דו"חות חניה מהשוטרים, בסך 250 שקל לדו"ח. שעה ארוכה עמדו המפגינים שמספרם הלך וגדל, על אף העובדה שהכניסה לקיסריה סגורה במחסום. כיוון שהמחסום מגובה בשומר ששואל כל אדם לאן בדיוק הוא נכנס, עלה חשש כי המפגינים יעצרו בכניסה ליישוב אך החשש התבדה.

בשעות הבוקר מאות עצמאים ושכירים הפגינו ברחבת הדואר המרכזי באילת בעקבות המשבר כלכלי והחברתי הכבד בעקבות משבר הקורונה. על פי נתוני שירות התעסוקה, כ-70% מכוח העבודה בעיר דרומית פוטר או הוצא לחל"ת. מאות המפגינים הגיעו היום למחות על הטיפול הממשלתי הכושל, היכו על סירים ומחבתות והביעו את מחאתם על שיעור האבטלה הגבוה בעיר התיירות. אל הפגנת העצמאים הגדולה באילת חברו כל ארגוני העצמאים בעיר וגם שכירים הצטרפו. תחת הכותרת "אילת בקרב על החיים", שיירת מחאה של כלי רכב יצאה ב-10:00 מהלגונה המזרחית, דרך כביש 90 אל רחבת הדואר המרכזית. :מגיעים עם סירים, כפות ומסכות", נאמר בהודעה שהופצה ברשתות החברתיות. יצוין שלפני כשבועיים בשיירת מחאה נוספת של כלי רכב יצאה לשדה התעופה רמון.