אלפים רבים מחו נגד הסיפוח והכיבוש בכיכר רבין; ח"כ עודה: זהו המאבק של כולנו

אלפים רבים מחו אמש (מוצ"ש) נגד ממשלת הימין בהפגנה של הקואליציה נגד הסיפוח והכיבוש בכיכר רבין. ההפגנה מתקיימת לציון 53 שנה לכיבוש של רצועת עזה, הגדה המערבית, סיני, רמת הגולן ומזרח ירושלים ובדרישה לעצור את תוכנית הסיפוח מבית היוצר של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ שאומרה לצאת לפועל בחודש הבא.

אחינועם ניני שרה, אמש, בכיכר רבין: "לא לכיבוש, כן לשלום" (צילום: אחינועם ניני)

בהפגנה, פרי יוזמתן של חד"ש ומק"י, לקחו גם חלק פעילי בנק"י, מרצ, שלום עכשיו, קואליציית נשים לשלום, רבנים לזכויות אדם, שוברים שתיקה, מחזקים, מחסום ווטש', אקדמיה לשוויון, גוש שלום, מורשתנו, מרכז מוסאוא, סיכוי, לוחמים לשלום, יש גבול, תנד"י תנועת הנשים הדמוקרטיות, עמותת סיכוי, פורום המשפחות השכולות, עו"סים שלום, המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, רופאים לזכויות אדם, מתנגדים לאפרטהייד, עומדים ביחד, זזים, מסרבות, תנועת כבוד ושוויון, עיר עמים, בית ספר לשלום – נווה שלום, מאבק סוציאליסטי, עיר עמים, קריים מיניסטר, פרי ג'רוסלם, תורת צדק, דגל שחור – לא לסיפוח, מרכז אלטופולה, קול אחר והיוזמה הדמוקרטית המשותפת.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), פתח את ההפגנה בנאום מוקלט ואמר: "אנחנו נמצאים בצומת דרכים. דרך אחת מובילה לחברה משותפת עם דמוקרטיה אמיתית ושוויון אזרחי ולאומי לאזרחים לערביםהדרך השנייה תוביל אותנו לשנאה, אלימות, סיפוח ואפרטהייד. אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח, אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד. לא יהיה צדק חברתי אם לא נסיים את הכיבוש, כי אין דמוקרטיה ליהודים בלבד. זהו מאבק נגד הכיבוש ולמען שלום, דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי".

לאחר מכן שודר נאום של הסנאטור האמריקאי ברני סנדרס, שאמר כי "יש מיליוני אנשים בארה"ב ומסביב לעולם שתומכים בערכים האנושיים הבסיסיים האלה. באחריותנו לעמוד נגד מנהיגים רודנים ולבנות עתיד של שלום בשביל כל פלסטיני וכל ישראלי. כמוכם, אני מאמין שהעתיד של פלסטינים וישראלים כרוכים זה בזה, ושמגיע לכל הילדים שלכם לחיות בביטחון, חופש ושוויון. כדי שזה יהיה אפשרי, התוכנית לספח בצורה לא חוקית חלקים מהגדה המערבית חייבת להיעצר". עוד הדגיש "אני יודע שביום שנחגוג את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, זה יהיה מכיוון שאנשים כמוכם נאבקו למען צדק, נאבקו עבור דמוקרטיה וזכויות אדם. במילים של חברי איימן עודה, העתיד היחיד הוא עתיד משותף, נבנה אותו יחד. אני יודע שאני מדבר בשם רבים פה בארה"ב כשאני אומר – אני אתכם בסולידריות".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר בהפגנה: "מניעת הריבונות הלאומית של העם הפלסטיני במולדתו ההיסטורית, גזל אדמותיו, הריסת בתיו, גירוש בניו ובנותיו, הטיהור האתני וההרג הובילו כצפוי להתנגדות – ועמם דם, שכול וכאב בשני הצדדים. במקום להשקיע בחינוך, בבריאות, ברווחה ובדיור, מפזרות ממשלות ישראל את כספן על תחזוק הכיבוש ועל הוצאות צבאיות מיותרות. תחת טיפוח הפריפריה החברתית היהודית והערבית מוציאה המדינה הון עתק על תחזוק התנחלויות בלתי-חוקיות שדינן להתפרק".

מנכ"לית שלום עכשיו שקד מורג כרעה ברך, וביקשה מכולם לעשות כמוה, לזכר איאד אלחלאק, ג'ורג' פלויד וכל קורבנות הכיבוש. בעצרת נאמו בין היתר יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, וח"כ מרב מיכאלי (מפלגת העבודה),  והופיעו הזמרות אמל מורקוס ואחינועם ניני.

בתום העצרת, מאות מפגינים שחסמו את רחוב אבן גבירול הסמוך לכיכר והמשיכו להפגין בכיכר מסריק. כמה מהם נשכבו על הכביש וקראו בגנות הכיבוש והירי באלחלאק בירושלים, בשבוע שעבר. המשטרה פינתה אותם בכוח לאחר שסירבו להתפנות ועצרה חמישה. במהלך הפינוי תקפו שוטרים את צלם "הארץ", תומר אפלבאום שמסר "ניסיתי לצלם מעצר של אדם אחד והם התחילו לדחוף אותי. לא משהו שלא עשיתי בעבר. ואז החליטו לעצור אותי. מצאתי את עצמי על הרצפה, קפצו עליי כמה שוטרים. כל אחד נתן לי ברכיה או איזה אגרוף".

דבריו של איימן עודה בעצרת, אמש:

https://www.facebook.com/hadash.org.il/videos/2807889372774927/

דבריו של ברני סנדרס בעצרת, אמש:

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/1113927958976459/

עוד על ההפגנה, הערב, בגיליון "זו הדרך" האחרון – עמוד השער:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/06/G23_2020.pdf