אלפים רבים הפגינו בת"א נגד המלחמה והמפלגה הגדולה באופוזיציה איננה

כעשרת אלפים מפגינים, יהודים וערבים, מילאו במוצאי שבת את כיכר רבין בתל-אביב בהפגנת השלום הגדולה ביותר שהתקיימה מאז יזמה ממשלת נתניהו את סבב ההסלמה הנוכחי בעזה.

עצרת ההמונים – שהתקיימה תחת הכותרת "משנים כיוון לשלום, לא לדרך המלחמות" – אורגנה במשותף בידי חד"ש ומק"י, מרצ, "שלום עכשיו", לוחמים לשלום, פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, פורום ארגוני השלום והתנועה "קול אחר בשדרות ועוטף עזה".

בקרב קהל האלפים שהגיע לכיכר הונפו דגלים אדומים ושלטים אדומים של חד"ש עם הסיסמאות "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "67 – מדינה פלסטינית בצד ישראל" ו-"בעזה ובשדרות ילדים רוצים לחיות". כמו כן הונפו שלטים של "שלום עכשיו" ועליהם הסיסמא "כן להסדר מדיני", ושלטים ירוקים של מרצ ועליהם הסיסמא "כשאין שלום – באה מלחמה".

2014-08-17_180421

"בעזה ובשדרות ילדות רוצות לחיות" (צילום: מרדכי ברנר)

 

בעצרת נאמו, בין היתר, הסופר דוד גרוסמן, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון ויו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה. הסופר גרוסמן התייחס למתקפות הגזעניות על האוכלוסייה הערבית, והדגיש את החשיבות של התייצבות מול הגל העכור של אלימות והסתה. ח"כ גלאון תקפה אישית את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקראה לו להתפטר.

במרכז דבריו העמיד ח"כ ברכה את חשיבות המאבק היהודי-ערבי המשותף נגד הכיבוש ולמען הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצד מדינת ישראל. הוא האשים את ממשלת נתניהו באחריות למותם של פלסטינים וישראלים בסבב הדמים האחרון.

ח"כ ברכה לא חסך ביקורת ממפלגת העבודה, שבמהלך תשעת חודשי המשא-ומתן בין הממשלה לבין הפלסטינים סירבה למתוח ביקורת על נתניהו ונימקה "שקט, מדברים", ומאז קריסת המו"מ ופרוץ המלחמה בעזה סירבה למתוח ביקורת בנימוק "שקט, יורים". ברכה הוסיף: "אני שמח לראות הערב את חד"ש ואת מרצ, אבל חבל שמקומה של מפלגת העבודה נפקד מההפגנה כאן בכיכר. אנחנו מייצרים אופוזיציה שהיא אלטרנטיבה אמיתית למדיניות נתניהו, לא אופוזיציה שמחכה בתור כדי להיכנס לממשלה, אלא אופוזיציה של שלום ושוויון".

ח"כ ברכה הדגיש, כי המערכה למען שלום צודק והמערכה למען שוויון מלא, אזרחי ולאומי, כרוכות זו בזו. משמעות הדרישה שהעמיד נתניהו לאבו-מאזן, במהלך תשעת חודשי המשא-ומתן, כי "יכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית", פירושה: "לדרוש ממנו כי ייתן לגיטימציה לרעיון שמדינת ישראל היא לא מדינתם של אזרחיה שאינם יהודים, וכן מדינתם של היהודים שאינם אזרחיה". הפגנת השלום הרחבה המחישה, שישנו מחנה נחוש המוכן להתגייס ולהיאבק לסיום שלטונה של ממשלת הימין.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"