אלפים רבים הפגינו בכיכר רבין בת"א למען הרחקת אסדת הגז מהחופים

אלפים רבים הפגינו אמש (שבת) בכיכר רבין בתל אביב למען הרחקת אסדת הגז לווייתן מחוף הים. את ההפגנה, תחת הכותרת "עוצרים את האסון", יזמו ארגון "שומרי הבית", הפועל בעיקר באזור חוף הכרמל, וארגוני הסביבה נוספים. הם דורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשר האנרגיה יובל שטייניץ להרחיק את האסדה 120 קילומטרים מחוף דור, להקטין את הזיהום מאסדת תמר ולמנוע הקמת תחנות כוח פרטיות חדשות המונעות בגז, שאין בהן צורך ונועדו לספק "לקוחות שבויים של טייקוני הגז".

2018-09-02_205117

הדוברים בהפגנה הדגישו אסדת הגז תגרום לזיהום אוויר חמור. לדבריהם, במקרה של תקלה תדלוף ממנה כמות גדולה של קונדנסט נפט קל המהווה תוצר לוואי של תהליך הפקת הגז הטבעי.

רבים מהמפגינים הגיעו בחולצות שחורות עם הדפסי גולגלות והכיתוב "אל תרעילו אותנו". הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "אני ואתה נפנה את האסדה" ו"תשובה ועופר, ים מפריד בינינו". עם האמנים שהגיעו להופיע בעצרת נמנים להקת הדג נחש, עברי לידר ואברהם טלנציגי הנוער של "שומרי הבית" מסר על שביתה בבתי הספר התיכון בעמק חפר. במקום זאת הם התכנסו בחופים ברחבי הארץ וליצור שרשרת אנושית.

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, אמרה כי "זו ההפגנה הסביבתית הגדולה אי פעם בישראל. באסון מפרץ מקסיקו פיצוץ הקידוח גרם לדליפת נפט שכיסתה שטח גדול יותר משטח מדינת ישראל. אצלנו אסון קטן בהרבה ישבית את חופי ארצנו לשנים רבות. משרד האנרגיה מנהל את הקידוחים בים באופן מסוכן ואנטיסביבתי ומונע מהציבור לקחת חלק בהליכי התכנון כנהוג ביבשה. כל זאת מבלי שישראל ערוכה לטיפול באירועי דליפה. לא כך מנהלים תעשייה כל כך מזהמת ומסוכנת".

מנכ"ל הארגון "מגמה ירוקה" מור גלבוע אמר: "בעיניי, המאבק להרחקת האסדה הוא ההמשך הישיר של מאבק שוד הגז. מאבק נגד התכנון הלקוי של שוק הגז והאנרגיה. מאבק לפתיחה מחודשת של הסכמי הייצוא כדי שישאר יותר גז לשוק המקומי ולדורות הבאים. מאבק למען הבריאות והחיים שלנו, ששווים הרבה יותר מהמיליארדים של נובל אנרג'י ותשובה".

גלבוע הדגיש: "אנחנו מודאגים מחוסר מקצועיות, כי לפני חמש שנים בדיוק רצו להתקין את המתקנים האלה במרכז עמק חפר. אמרו לנו 'אין ברירה, אי אפשר להקים אסדות גז בים'. אומרים לי 'מה אתה דואג, לא יקרו תקלות וגם אם תהיה תקלה קטנה, זה במרחק עשרה קילומטר'. האסדה שמטפלת בכמויות גדולות של חומרי דלק תקלה קטנה היא אסון גדול ואנחנו לא נסכים לזה בשום אופן".