אלפים חתמו על עצומת תמיכה בפרופ' גולדרייך שפרס ישראל נשלל ממנו

אלפים חתמו על עצומה מקוונת של "זזים" נגד כוונת שר החינוך יואב גלנט לשלול את פרס ישראל מפרופ' עודד גולדרייך בגלל עמדותיו נגד כיבוש השטחים הפלסטינים. לדברי החותמים "זו צעד נוסף בהחמרה של האווירה הציבורית שמטרתה דה-לגיטימציה של השמאל ואסור לשתוק". עוד נאמר בעצומה "נותר פחות משבוע עד לטקס – קראו עכשיו לשר גלנט וליועץ המשפטי לבטל את ההחלטה, לעצור את הרדיפה הפוליטית, ולהעניק לגולדרייך את הפרס".

גם מנכ"ל השדולה היהודית-אמריקאית הפרוגרסיבית "ג'יי סטריט ישראל", נדב תמיר, והצטרף לדרישה ומסר כי "ההחלטה לאפשר את שלילת פרס ישראל ממי שמבקש למחות נגד השליטה בעם אחר, היא צעד נוסף, עצוב ומסוכן אל עבר מניעת שיח ביקורתי כלפי מדיניות ישראל בשטחים. ההחלטה היום, המסתמכת על 'חוק החרם' הפסול מיסודו, לא רק שמהווה כתם על מוסד פרס ישראל בכללותו, אלא משדרת מסר מסוכן לכל אוהבי ישראל בעולם, לפיו מדינת ישראל איננה מעוניינת בתמיכתם, באם היא מלווה בביקורת על מדיניות הכיבוש וההתנחלויות".

המחאות גוברות מאז שבג"ץ קיבל ביום חמישי את בקשתו של גלנט, לבדוק אם הוא יכול לסרב להעניק את מתן פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לגולדרייך. ועדת הפרס המליצה על גולדרייך, חוקר בעל שם עולמי ממכון ויצמן, אך גלנט ביקש לשקול מחדש את ההמלצה בגלל התבטאויותיו של גולדרייך נגד הכיבוש וממשלת הימין, ובהן חתימה על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל שבשטחים הפלסטינים הכבושים.

השופטים יצחק עמית, נעם סולברג ויעל וילנר קבעו כי יש לאפשר לשר גלנט וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק ב-30 הימים הקרובים אם העצומה חוסה תחת החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, מ-2011. משמעות ההחלטה היא כי גולדרייך לא יקבל את פרס ישראל במתמטיקה בטקס שייערך ביום העצמאות הקרוב. לפני כחודש פורסם בחדשות 12 כי לאחר שהוועדה החליטה להעניק את הפרס לגולדרייך, פנה אליה גלנט בדרישה לבלטה. לאחר הידיעה ששודרה בטלוויזיה, גולדרייך פרסם מאמר ב"זו הדרך", בו כינה את גלנט ואת ראש הממשלה נתניהו "שני מנוולים" ואמר כי עוגמת הנפש שבלחיצת ידיהם, עם קבלת הפרס, זניחה לעומת עוגמת הנפש שנגרמת מ"המדיניות הנפשעת והמטומטמת" שלהם.

 

עוד על המחאות נגד גלנט:

המחאה נגד גלנט מתעצמת: ראשי האוניברסיטאות דורשים להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך

 

העצומה המקוונת של "זזים":

https://zaz.im/go/R2Af5t

 

עוד על הקריאה להחרים את אוניברסיטת המתנחלים שפורסמה באתר מק"י באנגלית:

http://maki.org.il/en/?p=27157

 

לעצומה שפורסמה נגד אוניברסיטת אריאל ורשימת החותמים (באנגלית):

Ariel University and Horizon 2020: The EU is legitimizing Israel’s illegal settlements

 

המאמר של פרופ' עודד גולדרייך שפורסם ב"זו הדרך":

על התערבותו הבוטה של שר החינוך גלנט: יומן פרס ישראל בעידן נתניהו