אלפים השתתפו בצהריים בתהלוכת השיבה שנערכה על אדמות הכפר ההרוס חֻ'בֵּיזה

 

אלפי ערבים ויהודים השתתפו בצהריים (חמישי) בתהלוכת השיבה לציון יום הנכבה, שנערכה סמוך לפארק יערות מנשה. בעצרת שנערכה במקום השתתפו כל חברי הכנסת של סיעת חד"ש וכן מוחמד ברכה, ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, לשעבר סגן יו"ר הכנסת. האירוע התקיים על אדמות הכפר ההרוס חֻ'בֵּיזה, שנכבש במאי 1948, תושביו גורשו ושיבתם נחסמה ועודה חסומה על פי החלטות ממשלות ישראל. על אדמת הפליטים של ח'ביזה הוקמו, בין השאר, קיבוץ גלעד ופארק רמות מנשה.

2019-05-09_202524

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) מסרה כי אין בקיום האירוע ביום העצמאות משום התרסה. "ביום שבו מדינת ישראל חוגגת את עצמאותה, תוך כדי שהיא ממשיכה לכבוש עם שלם ולהדק את המצור על שני מיליון פלסטינים בעזה, שמהם הרגעה למעלה ממאתיים מפגינים בצעדת השיבה לפני כשנה, 'התרסה' זו אינה בחירה אלא חובה מוסרית וגם לאומית", הדגישה.

ח"כ תומא-סלימאן הוסיפה כי "ההתרסה היא שיכרון הכוח וההכחשה של ממשלות ישראל והחברה הישראלית לעוול ולדיכוי ההיסטורי כלפי העם הפלסטיני, העקורים והפליטים הפלסטינים שנעקרו והוגלו מאדמותיהם וכפרי ומולדתם". עוד אמרה כי "אנו בוחרים לקיים את צעדת השיבה דווקא ביום העצמאות כדי להזכיר לממשלות אלה, לחברה הישראלית וגם לעולם כולו שבמדינת ישראל יש מיעוט לאומי פלסטיני שהם גם אזרחי המדינה, אותו מיעוט שנושל מכפריו ומזכויותיו הקולקטיביות". היא הבטיחה: "נמשיך לציין יום זה עד שישראל והעולם יכירו בעוול ההיסטורי של העם הפלסטיני, ובזכות השיבה של הפליטים והעקורים לפי החלטות האו"ם".

ח"כ עופר כסיף מסר "הגעתי הבוקר להשתתף בצעדה למען שיבת הפליטים הפלסטינים הנערכת לצד הריסות הכפר ח'וביזה אשר גורש בנכבה, 1948. אנו דורשים כי תתאפשר חזרת פליטים אשר גורשו ב-48', חלקם שוהים כיום מחוץ לגבולות המדינה וחלקם בתוך ישראל אך מנושלים מהאדמות אשר היו שייכות להם טרם הנכבה. נוסף על כך, יש לעצור את ה'נכבה המתמשכת': נישול הפלסטינים אזרחי ישראל באמצעות הרס הכפרים הבלתי מוכרים בנגב, הימנעות מאישור תכניות מתאר והריסת בתים בישובים הערביים באמצעות חוק קמיניץ. כל אלו מגולמים בחוק הלאום הקובע את עליונות היהודים במקום שוויון אזרחי ולאומי".

לדבריו "ההכרה בפשעי העבר היא קריטית לטובת פתרון שיאפשר חיי שגשוג ושלום לשני העמים בהווה. לצערי ממשלת ישראל עוסקת שנים בהעמקת הבעיה במקום בפתרון, למשל בהחלטתה שלא לאשר תכניות מתאר לישובים הפלסטינים בישראל, ושלא להכיר בישובים הבדואים בנגב, חלקם התקיימו עוד בטרם הוקמה המדינה. לעולם לא נחיה כאן בעצמאות אמיתית ובביטחון ללא הסכם שלום צודק ושוויון לאומי".