אלפים הפגינו בת"א נגד שחיתות ממשלת הימין; התנועה למען איכות השלטון הפגינה בכיכר רבין

אלפים הפגינו בתלאביב אמש (מוצאי שבת) נגד שחיתות שלטון הימין, זה השבוע השישי מאז עבר מוקד המחאה מפתח תקווה. המפגינים התכנסו בכיכר הבימה ומשם המשיכו בצעדה לכיוון קריית הממשלה. המפגינים קראו "העם רוצה צדק שיפוטי", "העם רוצה צדק חברתי", "הון, שלטון עולם תחתום", "ביבי ביבי תתפטר העם שווה יותר"; וכן, כרזות בהן נכתב "מושחתים הביתה" וכרזות של חד"ש: "אם הממשלה נגד העם העם נגד הממשלה" ו"ביחד נגן על המרחב הדמוקרטי".

2018-01-07_204822

פעילי חד"ש ומק"י נושאים כרזות ודגל אדום, אמש, בעצרת בכיכר הבימה בתלאביב (צילום: זו הדרך)

אלדד יניב, ממארגני ההפגנות, אמר בפתיחת העצרת בכיכר הבימה: "מנדלבליט חושב שאם הוא ידחה את זה לפסח אנחנו לא נהיה ברחובות. הוא התבלבל. אנחנו נהיה פה מוצ"ש אחרי מוצ"ש אחרי מוצ"ש, כי אנחנו יודעים את האמת – הם מפחדים מעשרות אלפים ברחובות". מני נפתלי, גם הוא ממארגני ההפגנה, הוסיף ש"העם הזה לא ישקוט עד שהשחיתות לא תיעלם". דובר נוסף בעצרת היה מוטי אשכנזי, שהוביל את המחאה נגד ממשלת גולדה מאיר לאחר מלחמת יום הכיפורים: "במקום שהשלטון מושחת לא יהיה צדק חברתי, זאת בושה לדמוקרטיה. כאשר נבחר ציבור יושב עם מאעכר ולא עובר לכאורה שקל מיד ליד שם נקבעת השחיתות ושם נפגעים עקרונות הדמוקרטיה. לא יכול להיות שם שוויון הזדמנויות ולא יכול להיות שם שוויון בפני החוק ואסור שתהיה אפליה. אלו דרישות בסיסיות של דמוקרטיה. הגיע הזמן שנפתח בעידן חדש, שבו אפשר יהיה להגיע לצדק חברתי, שבו לא תהיה שחיתות. נשנה את העתיד שלנו ושל נכדינו".

עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, התייחס בתל אביב ל"עסקת הצוללות" ואמר כי "השחיתות היא כמו חלודה, היא אוכלת את הברזל לאטלאט, עד שהכל קורס. היא זו שתכרות ועלולה להפיל את העמודים של הצדק החברתי, של הממשל, של הדמוקרטיה, של כל דבר שהדמוקרטיה עומדת עליו".

יצוין שהתנועה למען איכות השלטון פרשה מההפגנות הנערכות מזה 60 שבועות ברציפות נגד שחיתות שלטון הימין וקיימה אמש עצרת נפרדת, באותה שעה, בכיכר רבין. בעצרת נאם יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא, ואף הוא תקף את הממשלה. תוכן דבריו תאם להפליא את המסר של ההפגנה הגדולה שנערכה אותה שעה בכיכר הבימה. אך לעומת האלפים שהתכנסו בכיכר הבימה, פחות ממאה מפגינים הגיעו לכיכר רבין.

כמו כן, אמש נערכו מחאות ב-17 מוקדים נוספים, בהם חיפה, ירושלים ועפולה. בראש פינה הפגינו כמאה בני אדם, ובעפולה ובצומת כרכור הפגינו יותר מ-300 איש. ברחבת האודיטוריום בחיפה מחו כ-200 מפגינים נגד השחיתות כשהם אוחזים מטריות לבנות שעליהן כתוב "מבול של שחיתות". עוד נרשמו אמש כמאה מפגינים בכפר סבא.

בבאר שבע התאספו כשישים מפגינים, כך על פי מארגני ההפגנה. עילאי פראן, שנאם בהפגנה, הגיב לביקורת כי ההפגנות מכוונת רק להפיל את נתניהו, "אתם יודעים מה לא פרסונלי? המחאה הזאת. המחאה הזאת לא קוראת רק לביבי להתפטר. כנגד כל מי שאומר שאנחנו פה לעשות הפיכה שלטונית, אנחנו לא רוצים הפיכה – אנחנו רוצים מהפכה. אנחנו רוצים יותר שקיפות בשלטוןאנחנו רוצים בטחון – אנחנו רוצים חברה חזקה ומאוחדת אנחנו רוצים חקיקה למען האזרחים. לא הפיכה – מהפכה!".

בנס ציונה התאספו כחמישים מפגינים על אף מזג האוויר הסגרירי. "מנדלבליט עומד על זה שנתניהו לא חשוד בפרשת הצוללות. אם הוא לא ידע על העיסקה אז הוא מנהל גרוע ביותר. אם הוא כן ידע וכנראה שאין אפשרות אחרת, זה מצלצל כאי נאמנות למדינה" אמר לארי אקר בהפגנה והוסיף, "הלחץ עובד וצריך להמשיך בכל הנקודות בארץ כי כך לא ניתן לשבור את המחאה. צריך להמשיך וללחוץ על מערכות אכיפת החוק למצות את הדין עם המושחתים".