אלפים בהפגנות הזעם של העצמאים ברחבי הארץ; שכירים הצטרפו למחאה נגד הממשלה

אלפים הגיעו בבוקר ובצהריים (ראשון) להפגנות העצמאים שנערכו ברחבי הארץ במחאה על אוזלת ידה של ממשלת המעבר הימנית בטיפולה בנפגעי משבר הקורונה. גם שכירים המועסקים במקומות עבודה קטנים ובינוניים אף הם לקחו חלק בהפגנות. בירושלים המחאה נערכה מול הכנסת והשתתפו בה עצמאים, אנשי עולם התרבות והאירועים, שחקני שח"ם ארגון השחקנים בישראל לצד גננות וסוחרים בשווקים.

מפגינים בירושלים, הבוקר, נגד אוזלת ידה של הממשלה (צילום: שח"ם ארגון שחקני ישראל)

המפגינים בירושלים קראו לחולל "מהפכת עצמאיים". כמו כן הם נשאו שלטים בהם נאמר "הבדיחה היא עלינו", "רוצים חבל הצלה לא חבל תלייה" ו"אל תחסלו את העצמאים בישראל". גננות גם קראו "אין גנים, אין שגרה".

יוני פיינגולד, ממובילי מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים, מסר: "זו הזעקה הקשה של התעשייה שלנו, הממשלה מדברת על אסטרטגיות יציאה וברור לכולם שענף התרבות והאירועים שהיה הראשון להיפגע יהיה האחרון לחזור לשגרה". יצוין שיו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, יצא מהכנסת אל המפגינים מול המשכן והתקבל בקריאות גנאי. הוא ניסה לדבר אל התקשורת ודבריו הופסקו משלא הצליח להמשיך לדבר. המפגינים קטעו את דבריו וזעקו לעברו: "היית במשרד האוצר תראה מה קורה".

בתל אביב יצאה שיירה של אנשי ענף היופי (קוסמטיקאים ומעצבי שיער) מחוף הצוק בתל אביב לקריית הממשלה בעיר: בצומת עזריאלי נרשמו שיבושי תנועה בעקבות חסימת הצומת המרכזי על ידי המפגינים. עו"ד רוית גרוס, מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, אמרה כי מהשבתת הענף נפגעות בעיקר נשים: "אמהות רבות בחרו במקצוע הזה כדי להמשיך לפרנס את המשפחה תוך כדי עבודה והן נמצאות במצוקה קשה. אין להן שום הכנסה אחרת. אתמול דיברתי עם קוסמטיקאית שאמרה לי שמלבד 200 השקלים שיש לה בארנק, אין לה כלום. לא כולן זכאיות למענקים העתידיים גם וגם זה לא יעזור זה עוד חצי שנה אנחנו ובמצוקה היום וזקוקים לעזרה מיידית". בחיפה יצאה בשעה 11:30 שיירת מחאה של כלי רכב מחניון ארומה חוף הכרמל לכיוון קריית הממשלה. גם בגליל העליון נערכה מחאה נוספת.

מדובר בהפגנה רביעית שמארגנים העצמאים מאז פרוץ המשבר ופרסום תוכניות הסיוע למגזר. בין ההפגנות היו הפגנות רכובות בהם עלו אלפי רכבים לירושלים וכן מיצג מחאה של שולחן סדר עצום ריק מאוכל שהוצג בכיכר רבין. באוצר קשובים לענף ומשפרים מעת לעת את תנאי תוכנית הסיוע, אך בענף טוענים כי כל התוכניות הנוכחיות הן כמו כוסות רוח למת, וכי יש לשפר אותן משמעותית עלמנת להימנע ממשבר כלכלי חריף שיגרור את כל מדינת ישראל למטה.