אלף הפגינו בתל-אביב נגד חוק הנאמנות של ממשלת הימין; ח"כ חנין: להמשיך במאבק הציבורי להפלתו

יותר מאלף איש הפגינו אמש (מוצאי שבת) ברחבת הסינמטק בתל אביב במחאה על חוק ה"נאמנות בתרבות" שאושר בשבוע שעבר על ידי וועדת השרים לחקיקה. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "להיות נאמן או להיות נאמן זו השאלה", ו"נאמן לתרבות לא לרגב". במהלך השבוע מוסדות תרבות ברחבי הארץ החשיכו את האור באולמות למשך דקה לפני תחילת המופעים ואמרו לקהל: "כוח ההחשכה הוא אות להזדהות שלנו האמנים עם חברינו המפגינים נגד חוק הנאמנות בתרבות, חוק שמבקש לשתק את המחשבה ולעמעם את היצירה".

אמנים ואנשי תרבות עלו אמש לבמה ונשאו נאומים נוקבים נגד החוק, בהם רננה רז, נורמן עיסא, מוטי לרנר, אסתי זקהיים, אסי לוי, סעיד אבו שקרה ואשכול נבו. "אנחנו נגדיר את הנאמנות שלנו ואף אחד לא יעשה את זה בשבילנוזה חוק שמדרבן רדיפה וסינון, מחזק את החזקים ומחליש את החלשים. חוק שמלבה יצרים אבל מקפיא את התרבות. האם יפורסמו כללים לזיהוי תכנים מבזים? איך נדע מה פוגע במדינה? מה נחשב בגידה?", אמרה בתחילת הערב העיתונאית מרב בטיטו.

2018-10-28_194230

ח"כ חנין והאמן זאב אנגלמאיר, המרבה להופיע ולתעד את עצמו כ"שושקה", דמות מאויירת פרי עטו, אמש בהפגנה ברחבת הסינמטק (צילום: זו הדרך)

הסופר, המחזאי והתסריטאי לרנר עלה לבמה מיד אחריה ואמר "התקבלות הצעת חוק הנאמנות בתרבות היא בגידה בערכי מדינת ישראל. חוק הנאמנות הוא בגידה מהותית בחופש היצירה המבוסס על עיקרון חופש המחשבה. חוק הנאמנות בתרבות, אם יעבור בכנסת, יציב את ישראל עם שורה של משטרים אפלים שמשלו באירופה. הם דנים את מדינותיהם לתקופות של חושך בכל הקשור ליצירה".

"אני רוצה לשאול מה יש בה באמנות שמטריפה פוליטיקאים מזן מאוד מסוים?" שאלה הכוריאוגרפית והרקדנית רננה רז, והמשיכה, "לאורך ההיסטוריה במשטרים שאסור לנו להשוות אליהם האמנים היו הראשונים שנטפלו עליהם, גזרו עליהם גזרות ורצו להשתיקם. ילדים שגדלים במדינה הזו לא מספיק שומעים אותנו, האמנים, אומרים את מה שאנחנו חושבים. דברו באומץ לב. ייתכן שיהיה לזה מחיר, אבל לכל מאבק חשוב יש, וייתכן שנצטרך לשלם אותו. אסור לנו לחיות במציאות שבה אנו חוששים להביע את דעתנו הפוליטית".

גם שחקן התיאטרון עיסא התייחס לחוק ואמר: "מסתבר שאנחנו באמת כוח כי פוחדים מאיתנו. עם ללא תרבות הוא כמו זברה ללא פסיםאני מכריז מעל במה זו שאני אדם חופשי, אומן חופשי ואמשיך להיות כזה!".

יו"ר ארגון שח"ם, אסתי זקהיים, הדגישה "המשמעות היחידה של החוק הוא שלמשרד התרבות תהיה סמכות כמעט בלתי מוגבלת לשמש כמבקר תוכן. זאת לא המדינה שאני רוצה לחיות בה. זוהי פגיעה מהותית בחופש היצירה. אני לא רוצה להוכיח את הנאמנות שלי לאף אחד. אף מפלגה לא רשאית למשטר את היצירה שלנו. לא ישתיקו אותנו". גם סעיד אבו שקרה, מנהל הגלריה לאמנות עכשווית באום אל פאחם אמר "אני בא לכאן לא מתוך כעס אלא מתוך אכזבה ותסכול ודאגה לגורלו של המקום. בטווח הארוך החוק עלול לקבע את החברה ולמנוע ממנה להתפתח ולצמוח. החוק הזה נועד לחנוק את השיח בחברה הישראלית". בהמשך הוא קרא לא לציית לחוק: "אנו קוראים לקולות השפויים בממשלת ישראל להתנער מחוק זה. היד שתחתום על החוק הזה תחתים את שמות כולנו ויוצרי החוק יודעים את זה. במאבק הזה אסור לנו להסתפק במחאה. הכוח העיקרי שלנו הוא ביצירה שלנו. אנחנו חייבים לעצמנו ולחברה בה אנו חיים להמשיך ליצור בלי מורא הסנקציות של הממשלה. עלינו להמשיך לעסוק בכיבוש ובסכסוך הישראלי פלסטיני. היצירה שלנו חזקה יותר מכל הממשלות שהיו כאן וגם מהממשלה הזו".

הנואם האחרון, הסופר ואיש החינוך אשכול נבו, אמר "חוק הלאום, חוק הנכבה, ההתקפות על בתי המשפט ומשטרת ישראל, הקרן החדשה, שוברים שתיקה ובצלם. המכנה המשותף לכל אלה הוא הניסיון להשתיק קולות ביקורתיים. זה חוק שאסור שיעבור, הוא צריך לעבור מהעולם. תהיו חופשיים, תהיו ביקורתיים, תהיו אמיצים". לפני שהוא עלה לשאת דברים השחקנית אסי לוי הקריאה את "גילוי דעת" שכתב חנוך לוין לאחר הורדת ההצגה "מלכת אמבטיה".

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), שהשתתף בהפגנה, אמר ל"הארץ": "זה השלב בו צריך לפתח את המאבק הציבורי נגד המהלך הזה. הממשלה איבדה גבולות ועוברת בכל יום קווים אדומים כשהשלטון מאבד את הגבול אנחנו צריכים להיות הגבול הרחב. הגדלת פיתוח והרחבת המחאה תאפשר לנהל את המאבק בכנסת".

בתום ההפגנה מסר חנין "עוד ועוד אנשים מתגייסים למאבק נגד החוק הזה מראשי ערים גדולות שהודיעו שיסרבו לכבד אותו, ועד מוסדות תרבות שהחשיכו אולמות. רק מאבק ציבורי רחב יביא להפלת הצעת החוק הזו. זה התפקיד של כולנו. כשלשלטון אין קווים אדומים נהיה אנחנו הקו האדום".

יצוין שאל המפגינים הצטרפו פעילי הרשימה "אנחנו העיר" בראשות אסף הראל, ביניהם חבר חד"ש רבים. הראל מסר "הגענו הערב לרחבת הסינמטק עם מסר ברור לשרה רגב: אותנו אי אפשר להשתיק! האמנות והתרבות הן חלק בלתינפרד מתל אביביפו. העיר שלנו חייבת להיות בית ליצירה מגוונת, ביקורתית ופתוחה. לאמנים בעיר שלנו יש את הזכות ליצור, בלי שאיש יצנזר את יצירותיהם כדי שיתאימו לאידאולוגיה של השלטון. לציבור בעיר הזאת שמורה הזכות להיות מוקפים בתרבות איכותית באמת, ולא רק בסרטוני תעמולה".