אלימות משטרתית בצעדה נגד פינויי בתים בירושלים המזרחית

יותר ממאה מפגינים ומפגינות, פלסטינים תושבי ירושלים המזרחית, פעילי שמאל ישראלים ופעילי שלום בינלאומיים התכנסו אתמול (שישי) בצהרים, ברחבה הסמוכה לשער שכם בכוונה למחות על הפינוי הצפוי של משפחת סוב לבן, משפחה פלסטינית המתגוררת ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. משם הם תכננו לצעוד לשייח' ג'ראח, לביתה של משפחת שמאסנה שעומדת גם היא בפני פינוי לטובת הרחבת ההתנחלות בשייח' ג'ראח.

2015-03-28_184803

שוטרים מחרימים וקורעים את שלטים המפגינים שמחו נגד פינויים של בתים במזרח ירושלים, אתמול, בשייח' ג'ראח (צילום: אקטיבסטילס)

בעדות שכתבה מעין דק באתר "שיחה מקומית" נמסר כי "הרחבה הייתה עמוסה באנשים שיצאו מהתפילה, כאלה שחזרו מקניות, כאלה שמוכרים. היה דחוס וצפוף והיה ברור כי אי אפשר לצעוד אל תוך הרובע המוסלמי לבית משפחת סוב לבן והוחלט לצעוד ישירות לשייח' ג'ראח. ניסינו להתחיל לצעוד והמג"בניקים ניסו לעצור אותנו. חלקנו הצלחנו פשוט לעבור בין השוטרים בלי הרבה עניין, לאחרים לא נתנו לעבור בכלל. לרבים הוחרמו השלטים או פשוט נקרעו מידיהם. חלק מהשוטרים תלשו את השלטים וקרעו לנו אותם מול העיניים, אמרו שהחרמת השלטים היא בהנחיה של מפקד המחוז. בשלב זה מפגין אחד עוכב למספר דקות ורובנו המשכנו לצעוד בסופו של דבר כדי להמשיך את ההפגנה בשייח' ג'ראח".

אך כאשר המפגינים הגיעו לקרבת שייח' ג'ראח "הגיעו שוב השוטרים חלקם ברכבים, חלקם רצו ברגל. מי ישמע איזה איום קיומי על הדמוקרטיה היחידה במזה"ת היה שם כשמאה איש ואישה צעדו עם שלטיםדי להתנחלות במזרח ירושלים, אולא לפינוי משפחות. הגענו לשכונה ועצרנו מחוץ לבית משפחת שמאסנה. שם דיבר מוחמד שמאסנה, ואז גם אחמד סוב לבן שבא להודות לפעילים שהגיעו ולתמוך במשפחת שמאסנהאחווה של משפחות שמתנחלים זורקים אותן מהבית. אחר כך הגענו לגינה בה מתקיימות בשנים האחרונות ההפגנות בשכונה. כשהגענו לשם שוב התנפלו השוטרים, שוב קרעו את השלטים, אלו שבכל זאת נשארו לנו, דחפו מפגינים החרימו תופים". לדברי דיק "רבים מהמפגינים דיברו ביניהם על התקופה הקרובה, על החשיבות להמשיך לפעול ולמחות נגד פינוי משפחת סוב לבן ומשפחת שמאסנה. תושבי שייח' ג'ראח ופעילים שמצטרפים אליהם עומדים כל יום שישי ובכל מזג אוויר, גם בשלג, לשעה של משמרת מחאה. הם עומדים שם כבר שנים שבוע אחר שבוע וברוב המוחלט של משמרות המחאה הם קומץ. קבוצה נחושה ומעוררת הערכה, אבל קטנה".